Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Обсъждания
    • Онлайн жалба
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Инициативи
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът предложи несеквестируемост на средствата на работещи родители, ползвали данъчни облекчения

четвъртък, 24.11.2022
Омбудсманът Диана Ковачева изпрати в парламентарната комисия по бюджет и финанси предложение за законодателна промяна в разпоредбите на чл. 22в и чл. 22г от Закона за данъците върху доходите на физическите лица. Проф. Ковачева настоява да се въведе несеквестируемост на сумите, които работодателите възстановяват на работници и служители, ползвали данъчни облекчения за деца или за деца с увреждания.

24 ноември 2022 г.

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати в парламентарната комисия по бюджет и финанси предложение за законодателна промяна в разпоредбите на чл. 22в и чл. 22г от Закона за данъците върху доходите на физическите лица. Проф. Ковачева настоява да се въведе несеквестируемост на сумите, които работодателите възстановяват на работници и служители, ползвали данъчни облекчения за деца или за деца с увреждания.

Според обществения защитник с гласуването на това законодателно предложение ще се осигури реална подкрепа за отглеждането на деца и деца с увреждания от родители в трудово или служебно правоотношение като насочеността на средствата ще е именно за покриването на нуждите на децата, а не на задълженията на родителите им.

„В доклада си за 2021 г. отбелязах този проблем, за който бях сезирана от граждани и който няма изрична законодателна регламентация. При налагането на запор върху банкови сметки и други вземания на длъжника е предвидено, с оглед необходимостта от средства за покриване на належащи нужди на длъжника, някои негови вземания да са изцяло несеквестируеми /например детски добавки, социални помощи, обезщетения за безработица, майчинство и др./, а други, като доходите от труд и пенсия, да са частично секвестируеми. Извън законово определените като несеквестируеми средства на длъжника, другите негови вземания могат да се удържат за удовлетворяване на кредитора“, пише Диана Ковачева.

Тя обръща внимание на факта, че чл. 444, т. 8 от Гражданския процесуален кодекс предвижда, че изпълнението не може да бъде насочено върху следните вещи на длъжника - физическо лице: предвидените в друг закон вещи и вземания като неподлежащи на принудително изпълнение. Такива разпоредби има съответно в Кодекса за социално осигуряване, Закона за хората с увреждания, Закона за семейните помощи за деца и др. 

„Няма обаче изрично регламентиране като несеквестируеми на сумите, които работодателят възстановява при ползване на данъчно облекчение за дете или за дете с увреждания и това поражда разнопосочна практика от страна на съдебните изпълнители при превеждането на сумата по запорирана банкова сметка на родителя“, подчертава омбудсманът.

Допълва, че данъчното облекчение е нормативно предвидена възможност в полза на съответното лице да намали данъчните си задължения, ако отговаря на определените в закона условия. 

„Действително, в случая не става въпрос за социални помощи или обезщетения, но се касае за мярка, която има силно изразен социален характер. Предвидените в разпоредбите на чл. 22в и 22г данъчни облекчения са за работещите родители на деца и родители на деца с увреждания. Това е мярка за реална подкрепа на семействата, които отглеждат децата си и същевременно са в трудови или служебни правоотношения и плащат данъци и социални осигуровки“, посочва Диана Ковачева. 

Тя допълва още, че насочеността на мярката е срещу демографската криза, като според мотивите на законодателя при приемането на тези разпоредби, целта е обръщане на модела - от стимулиране чрез социални помощи към стимулиране чрез данъчни преференции.

„Към момента на практика подкрепата на държавата за работещите родители се удържа от съдебните изпълнители, доколкото няма изрична разпоредба указваща несеквестируемост на тези средства. Вместо сумите да подпомогнат семейния бюджет и да бъдат разходени за нуждите на децата и особено на децата с увреждания, те отиват за погасяване на дългове на родителите, когато имат наложен запор“, подчертава омбудсманът.

 

  • Законодателно предложение и мотиви (212.06 kb)
  • Предложение НС (382.16 kb)
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България