Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът препоръча на „Глобул” и „Мтел” да освободят хората със зрителни увреждания от такса за свързване с център за обслужване на клиенти

четвъртък, 12.06.2014
В писма до изпълнителния директор на „Космо България Мобайл” ЕАД и управителя на „Мобилтел” ЕАД омбудсманът на Република България препоръча на мобилните оператори да не начисляват на хората със зрителни проблеми такси за свързване с центровете им за обслужване на клиенти.
гр. София, 12 юни 2014 г.

В писма до изпълнителния директор на „Космо България Мобайл” ЕАД и управителя на „Мобилтел” ЕАД омбудсманът на Република България препоръча на мобилните оператори да не начисляват на хората със зрителни проблеми такси за свързване с центровете им за обслужване на клиенти. Препоръката е отправена след анализ на постъпили в институцията сигнали от граждани с такива увреждания.

Константин Пенчев пише: „Към настоящия момент възможните канали за получаване на информация относно телефонни услуги, сметки, включително и интернет пакети, са три: интернет страницата на съществуващите предприятия, предоставящи обществени електронни съобщителни услуги; офисите на тези предприятия; свързване с оператор чрез мобилните устройства. При анализа на всяка една от възможностите се установява, че с оглед на характера на увреждането единственият сигурен и подходящ източник за хората с намалено и напълно загубено зрение остава свързването с оператор чрез мобилните устройства. Единствено чрез разговорите с оператор гражданите с увреждания могат да получат търсените от тях данни лично, без да им се налага да ползват асистентска подкрепа, без да трябва да полагат неимоверни усилия и да водят неравностойна битка със съществуващите архитектурни бариери, с недостъпния градски транспорт и съоръжения, за да достигнат до офисите на мобилните оператори. Единствено чрез гарантираната възможност безплатно да се свързват с оператор се задоволят потребностите на всички граждани със зрителни увреждания от достъпна информация, включително и на тези, които не разполагат с достъп до интернет, нямат знания и умения за ползването му, нямат и финансова възможност да закупят необходимите технологии, за да работят с него. Единствено чрез осигурения безплатен достъп до оператор абонатите със зрителни увреждания ще имат възможност да направят важна крачка по пътя си на успешна интеграция и да упражняват правата си по начина, предвиден в Закона за интеграция на хората с увреждания (ЗИХУ) и ратифицираната от Република България Конвенция на ООН за правата на хората с увреждания (КПХУ), а именно – пълноценно и равноправно”.


Омбудсманът напомня за нормата на чл. 4, т. 7 от ЗИХУ, в която законодателят изрично е предвидил, че интеграцията на хората с увреждания се осъществява чрез достъпна информация. Същото изискване съществува и в чл. 21 от КПХУ, където е регламентирано, че  държавите страни следва да предприемат подходящи мерки за предоставяне на информация, предназначена за широката общественост, на хора с увреждания в достъпен за тях формат и посредством технологии, подходящи за различни видове увреждания, своевременно и без допълнителни разходи.

ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България