Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът препоръча на НС да потърси точна информация от БНБ за действията на квесторите в КТБ и да я предостави на обществото

четвъртък, 24.07.2014
Националният омбудсман препоръча на председателя на Народното събрание (НС) предприемане на действия за осигуряване на по-голяма прозрачност по отношение на специалния надзор, под който е поставена „Корпоративна търговска банка” АД (КТБ).
гр. София, 24 юли 2014 г.

Националният омбудсман препоръча на председателя на Народното събрание (НС) предприемане на действия за осигуряване на по-голяма прозрачност по отношение на специалния надзор, под който е поставена „Корпоративна търговска банка” АД (КТБ). Константин Пенчев пише: „Обръщам се към Вас с ясното съзнание, че това Народно събрание няма да продължи работата си дълго, но предвид изключителната важност за обществото на проблема с КТБ и заради факта, че съгласно Конституцията България е република с парламентарно управление, смятам, че парламентът би могъл да предприеме конкретни спешни действия”. Той напомня, че поставянето под специален надзор от Българската народна банка (БНБ) на КТБ и „Креди Агрикол България” ЕАД е довело до много проблеми. Към институцията на омбудсмана са се обърнали с жалби много граждани, получаващи пенсии и други доходи по сметки в тези банки, които не разполагат със средства за лечение и посрещане на всекидневните си потребности. В свои публични изявления представители на синдикатите и работодателските организации също насочиха вниманието към проблемите на бизнеса.
В писмото си омбудсманът подчертава, че не оспорва необходимостта от специален надзор, но най-същественият проблем е пълната липса на прозрачност за условията на този надзор и плана за действие, както и за вече предприетите мерки от страна на квесторите. Според Константин Пенчев в обществото остава впечатление, че за пореден път компетентните институции бездействат или не действат адекватно, като предоставят противоречива, необмислена и неясна информация на гражданите. „Тъй като НС е органът, който избира ръководството на БНБ и приема отчета за дейността на централната банка, се обръщам към Вас да предприемете съответни действия, чрез които да получите точна информация за дейността на квесторите и за това, което се извършва по време на надзора, като предоставите по подходящ начин информацията и на българските граждани” – препоръчва омбудсманът.

Заради жалбите за блокирани пенсии в КТБ, Константин Пенчев изпрати и писмо до управителя на Националния осигурителен институт (НОИ), в което пише: „Като обществен защитник на правата на гражданите съм загрижен за тази особено уязвима част от нашето общество, която разчита за издръжката си на получаваната пенсия или на други плащания от осигурителната система. Смятам, че възникналата ситуация би могла да доведе до неизпълнение на конституционното задължение на държавата да гарантира живота, достойнството и правата на личността, както и до ограничаване на особената закрила на държавата и обществото, гарантирана от Конституцията, по отношение на старите хора, които нямат близки и не могат да се издържат от своето имущество, и на лицата с физически и психически увреждания”.


Като реакция на ситуацията с КТБ, в интернет страницата на НОИ е предоставена информация за възможностите пенсиите да се получават и чрез пощенски клон, както и да се смени банката, от която да се получава пенсията. В писмото си омбусманът пише обаче, че намира това за недостатъчно, като има предвид постъпилите жалби и факта, че голяма част от хората, които получават пенсии или други плащания от НОИ нямат постоянен достъп до интернет или изобщо не ползват мрежата. Константин Пенчев пита дали са осъществени действия от страна на НОИ, целящи да не се допусне да бъдат лишени от средства гражданите, които получават пенсиите си или други обезщетения в КТБ.

ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България