При омбудсмана постъпиха жалби от граждани с увреждания, които се оплакват от изискванията и реда за предоставяне на социалната услуга „Асистент за независим живот”. С оглед социалната уязвимост на тази група граждани, омбудсманът инициира действия по проверяване на случаите и на място – в Столичната община.
гр. София, 30 юли 2012г.
При омбудсмана постъпиха жалби от граждани с увреждания, които се оплакват от изискванията и реда за предоставяне на социалната услуга „Асистент за независим живот”. С оглед социалната уязвимост на тази група граждани, омбудсманът инициира действия по проверяване на случаите и на място – в Столичната община.
При омбудсмана беше проведена и кръгла маса, на която заинтересованите институции и организации също представиха свои предложения и коментари по наредбата.
В резултат на проверката и направените от омбудсмана изводи по прилагането на Наредбата на Столичната община за предлагане на социалната услуга „Асистент за независим живот”, общината подготви изменения в акта, като взе предвид и предложения на граждани и неправителствени организации.
Измененията, свързани с проблемите по прилагане на наредбата, по които са постъпили жалби при омбудсмана, са:
- Създава се отделен ред за оценяване на потребностите на децата с увреждания. Според досегашния текст потребностите на децата и на възрастните с увреждания се оценяваха по едни и същи критерии;
- Предвижда се родителите с увреждания, които сами отглеждат децата си, да получат за тази дейност допълнителни точки при оценяването на потребностите им. Досегашното приложение за самооценка не включваше този критерий за социална активност;
- Намален е броят на точките за трудова дейност и обучение. Според досегашния текст за трудова дейност и обучение бяха предвидени по 50 точки, а в предложението за изменение – по 40 точки. Макар и непряко, това изменение дава по-големи шансове и на хората с тежки увреждания, които не могат да работят или учат, да се класират и да ползват услугата.
В измененията не са взети предвид констатациите на омбудсмана, свързани с лицата с тежки физически или психически увреждания. В хода на проверката, както и на проведените заседания на Обществения съвет за социална политика, а и на кръглата маса при омбудсмана представителите на Столичната община защитиха становището, че наредбата е за социално активните хора с увреждания – тази услуга допълвала многообразието от други социални услуги, като за хората с тежки увреждания, които не могат да участват активно в обществения живот, имало други, национални програми и мерки.
Наредбата е приета с решение на Столичния общински съвет и е в изпълнение на социалната политика на Столичната община – Решение № 747 на СОС от 2007 г.
Като орган на местното самоуправление Столичният общински съвет има правомощието и носи политическата отговорност пред своите избиратели за определянето на политиката за изграждане и развитие на общината, включително и за приемането и прилагането на актовете, с които се регламентира предлагането на социални услуги.
Измененията в наредбата са приети на заседание на Столичния общински съвет, състояло се на 19.07.2012 г.