Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът призова банките да потърсят гъвкави и справедливи механизми за събиране на вземанията си, за да не се застрашава физическото оцеляване на длъжниците

четвъртък, 18.04.2013
Националният омбудсман изпрати писмо до Асоциацията на банките в България по повод на нарастващия брой на оплакванията на гражданите, които се намират в затруднено положение, в резултат на невъзможността да погасяват задълженията си по банкови кредити.
гр. София, 18 април 2013 г.

Националният омбудсман изпрати писмо до Асоциацията на банките в България по повод на нарастващия брой на оплакванията на гражданите, които се намират в затруднено положение, в резултат на невъзможността да погасяват задълженията си по банкови кредити. 
Константин Пенчев призовава да бъдат потърсени гъвкави и справедливи механизми за събиране на вземанията на банките, които да са съобразени с финансовите възможности на длъжниците, без да се достига до накърняване на правата им и застрашаване на физическото им оцеляване. Той споделя в писмото, че в много от жалбите хората заявяват желанието си да бъдат изрядни в отношенията си с банките, но трудно намират начин да се справят със ситуацията. Хората се обръщат към него с молба за помощ, както и с искане да бъдат подкрепени за постигане на съразмерно с техните доходи изпълнение на задълженията им. Търсят опора и надежда за оцеляване и очакват от омбудсмана справедливо разрешаване на конкретния им казус. 
„Констатирам, че в преобладаващия брой от оплакванията, изпратени до омбудсмана, банките предприемат действия за събиране на вземанията си, като принудителното изпълнение се насочва към несеквестируемите вещи и доходи на длъжниците, в това число и спрямо получаваните от тях социални помощи и единствени жилища, което буди силна тревога” – пише общественият защитник. Той уточнява, че е запознат с приетите от Асоциацията на банките в България принципи, заложени в Етичния кодекс, с участието на банките в различни дарителски кампании и с осъществяваните от тях инициативи за сътрудничество с групите в неравностойно социално положение. Константин Пенчев предлага в рамките на поетите ангажименти за социална отговорност да се обмислят механизми за подкрепа на затруднени лица, които нямат обективна възможност да погасяват задълженията си към банките, чрез включването им в някои от социално насочените инициативи.

В писмото пише още: „Вероятно споделяте убеждението ми, че при тежкото икономическо положение в страната, непрекъснато нарастващата безработица и социално напрежение трябва да се увеличат проявите на социална отговорност, да се показва повече човещина, като се подхожда индивидуално към всеки случай, тъй като в кризата има драматични ситуации”.


Константин Пенчев информира ръководството на Асоциацията на банките в България, че по повод на високата тревожност в сигналите на жалбоподателите в Доклада за дейността на омбудсмана на Република България през 2012 г., внесен в Народното събрание, е изложил изводи и препоръки относно някои аспекти във взаимоотношенията между потребителите и доставчиците на финансови услуги. 

ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България