Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът призова КЕВР да не приема скока на водата в Хасково

сряда, 05.10.2022
Омбудсманът Диана Ковачева изрази категоричната си позиция против предвиденото 35% увеличение на цената на водата в гр. Хасково. Спрямо 2021 г. тя нараства от 3,524 лв. на 4,758 лв. с ДДС, а през 2026 г. – скача с 58% спрямо 2021 г., т.е. от 3,524 лв. на 5,562 лв. с ДДС. Становището й бе представено днес от Боряна Джунева, експерт в институцията на омбудсмана в Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), по време на общественото обсъждане на бизнес плана на местното ВиК дружество.

5 октомври 2022 г.

 

Омбудсманът Диана Ковачева изрази категоричната си позиция против предвиденото 35% увеличение на цената на водата в гр. Хасково. Спрямо 2021 г. тя нараства от 3,524 лв. на 4,758 лв. с ДДС, а през 2026 г. – скача с 58% спрямо 2021 г., т.е. от 3,524 лв. на 5,562 лв. с ДДС. Становището й бе представено днес от Боряна Джунева, експерт в институцията на омбудсмана в Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), по време на общественото обсъждане на бизнес плана на местното ВиК дружество.

В позицията си проф. Ковачева посочва, че тези цени са на прага на социалната поносимост, която за 2021 г. е 4,970 лв., а за 2026 г. – 5,700 лв.

 „Налага се да припомня, че на 2 август 2021 г., малко след като ВиК операторът оповести предложението си за утвърждаване и одобряване на цени на ВиК услугите за регулаторен период 2022 г. – 2026 г., жителите на Хасково излязоха на протест срещу предвиденото значително увеличение на цената на услугата“, каза г-жа Джунева. Тя подчерта, че според омбудсмана недоволство на гражданите е основателно, защото качеството на услугата в областта е много лошо, независимо от драстичното повишаване на цената.

По думите й този факт се доказва не само от множеството жалби до институцията на обществения защитник, но и от данните в Годишния доклад и сравнителен анализ на състоянието на ВиК сектора за 2020 г., които КЕВР е приел.

Според Регулатора оценката по 12 показателя за качество, сред които и „качество на питейната вода в малки зони на водоснабдяване“, „общи загуби на вода във водоснабдителната система“, „аварии по водопроводната мрежа“ и др., е „пълно неизпълнение“.

„Освен това, в края на регулаторен период 2022-2026 г. ВиК операторът не постига 5 от определените с Решение № ПК-1/28.05.2021 г. на КЕВР прогнозни конкретни цели за показателите за качество на ВиК услугите, сред които и един от показателите за ефективност ПК11г – „рехабилитация на водопроводната мрежа“, подчертава омбудсманът в становището си.

Проф. Ковачева допълва, че по данни от последния седмичен бюлетин за мониторинг на води 2022 г., публикувани на електронната страница на Регионална здравна инспекция - гр. Хасково (16-31.08.2022 г.), при лабораторните изследвания на редица от взетите проби вода от различни населени места в област Хасково, са констатирани несъответствия в качеството на питейната вода по микробиологични и химични показатели.

„Видно от Доклада на работната група на Комисия за енергийно и водно регулиране, в изпълнение на чл. 26, ал. 1, т. 1, б. “б“ от Наредбата за регулиране на качеството на ВиК услугите (НРКВКУ), ВиК Хасково е представил информация относно предприети дейности и консултации с потребителите. Цитираните данни обаче не доказват по никакъв начин да са проведени реални консултации с абонатите, както и какви са резултатите от тях. Посочени са само бъдещи намерения на компанията за подобряване на обслужването“, посочва още омбудсманът в становището си и допълва, че това е в нарушение на приложимата нормативна уредба.

Според Ковачева този факт е неприемлив, особено с оглед публично изразеното недоволство срещу предложената цена на водата от жителите на Хасково по време на протестите м.г.

Омбудсманът посочва още, че работната група е приела, че бизнес планът на ВиК Хасково е одобрен без възражение от Асоциацията по ВиК (АВиК) на обособена територия, тъй като в определения 45-дневен срок АВиК не е взела решение за съгласуване, нито за връщането му за доработка с мотивирано становище и указания, съгласно чл. 198м, ал. 2 от Закона за водите.

Диана Ковачева е категорична, че КЕВР отново не е взела под внимание фактът, че на проведеното на 26 септември 2022 г. заседание на АВиК Хасково е взето решение, че бизнес планът не се приема, тъй като общините - Хасково, Тополовград, Свиленград, Любимец и Димитровград са гласували „против“. 

„Комисията за пореден път допуска на формално основание, че бизнес планът е приет от АВиК, без да се съобрази с конкретните мотиви, представени от съответните общини, гласували против приемането му“, подчертава омбудсманът и в заключение настоява КЕВР да не одобрява ценовото предложение на ВиК гр. Хасково с мотива, че цената на предоставената услуга не отговаря на качеството.

 

 

 

 

  • Становището на омбудсмана тук (376.82 kb)
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България