Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът с остро становище до КЕВР срещу повишаване цените на водата за периода 2022 г. – 2026 г.

вторник, 27.07.2021
Омбудсманът Диана Ковачева написа остро становище до председателя на Комисия за енергийно и водно регулиране (КЕВР) доц. д-р Иван Иванов, в което го призова да не одобрява по-високите цени на водата в страната за новия регулаторен период 2022 г. – 2026 г. Тезата на омбудсмана е, че те не отговарят на качеството на предоставяната услуга и затова са необосновани.
27 юли 2021 г.

Омбудсманът Диана Ковачева написа остро становище до председателя на Комисия за енергийно и водно регулиране (КЕВР) доц. д-р Иван Иванов, в което го призова да не одобрява по-високите цени на водата в страната за новия регулаторен период 2022 г. – 2026 г. Тезата на омбудсмана е, че те не отговарят на качеството на предоставяната услуга и затова са необосновани.


 „През м. юли 2021 г. ВиК операторите, с изключение на „Софийска вода“ АД и „ВиК“ АД гр. Добрич, на основание чл. 18 от Наредбата за регулиране на цените на ВиК услугите, оповестиха предложенията си за утвърждаване и одобряване на цени на ВиК услугите за предстоящия регулаторен период 2022 г. – 2026 г., обявени и на интернет страницата на Комисия за енергийно и водно регулиране на 26.07.2021 г. Като омбудсман, призван да съблюдава за спазване на правата и интересите на гражданите, съм силно обезпокоена от предвиденото във всички обявления значително увеличение на цените на водата“, написа доц. Ковачева.


В становището си тя акцентира, че процентното увеличение на комплексната цена на ВиК услугата за 2022 г. спрямо сега действащата варира от 80% (за „ВиК-Сливен“ ООД) до 4% (за „ВиК“ ЕООД гр. Хасково), а за 2026 г. – от 127% (за област Сливен) до 11% (за област Ловеч).


„Искам да подчертая, че в институцията на омбудсмана продължават да постъпват десетки жалби от цялата страна за вода, която не отговаря на законовите изискванията за качество (със завишена алфа активност, съдържание на манган, мътна, с плаващи частици и т.н.), която се заплаща обаче като за питейна и ежегодно цената й необосновано нараства. Предвижда се през 2022 г. и през 2026 г. най-високата цена на ВиК услугата да е в област Шумен – съответно 4, 613 лв. (с ДДС) и 6, 473 лв. (с ДДС), или увеличение спрямо настоящата цена с 35% и с 89%“, посочва омбудсманът.


Диана Ковачева обръща внимание на факта, че през годините проблемите не се решават, а гражданите с основание протестират, за да им се обърне внимание, като тяхното основно искане е да получават качествена ВиК услуга на разумна цена.


„Многократно съм заявявала, че реални ползи от увеличението на цената на водата не се наблюдават, тъй като качеството на предоставяне на услугите не се подобрява. При извършени проверки по жалби, ВиК оператори продължават да изтъкват пред омбудсмана, че нямат финансови средства, за да гарантират качествена и непрекъсната водоснабдителна услуга“, допълва още общественият защитник.


Според доц. Ковачева са красноречиви и данните от Годишния доклад и сравнителен анализ на състоянието на ВиК сектора в Република България за 2019 г., приет с решение на КЕВР по т. 3 от Протокол № 257 от 02.12.2020 г., съгласно които за много от ВиК операторите, оценката за показател „общи загуби на вода“ е „пълно неизпълнение“.


Становището на омбудсмана е, че изменението на цените на ВиК услугите трябва да се прави след широки обществени консултации с потребителите, каквито реално липсват през изтичащия регулаторен период, което е в нарушение на Наредбата за регулиране на качеството на ВиК услугите - чл. 26, ал. 1, т. 1, б. “б“.


„На прага на новия регулаторен период 2022 г. – 2026 г. отново не става ясно дали са проведени такива консултации, дали гражданите са информирани какво налага изменението на цените и по какъв начин това ще подобри качеството на услугата в съответното населено място“, пише омбудсманът.


В заключение доц. Диана Ковачева настоява в условията на публичност и прозрачност КЕВР да защити интересите на потребители и цените на ВиК услугите да не се превърнат във фактор, задълбочаващ бедността и социалното изключване.

      
Препоръката тук


 





 


ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България