Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът сезира Конституционния съд за отмяна на привилегиите на топлофикационните дружества

петък, 01.12.2006
01.12.2006 - Основната цел на българския обществен застъпник е да се оспори привилегията на топлофикационните дружества, които според чл. 154, ал.1* от Закона за енергетиката имат право да получават изпълнителен лист само въз основа на извлечение от сметките на собствените си счетоводства.
София,01 декември 2006 г. Омбудсманът на Република България сезира Конституционния съд за промяна в Закона за енергетиката. Основната цел на българския обществен застъпник е да се оспори привилегията на топлофикационните дружества, които според чл. 154, ал.1* от този закон имат право да получават изпълнителен лист само въз основа на извлечение от сметките на собствените си счетоводства, вместо да доказват правотата си в съдебен процес. Основните мотиви на омбудсмана са, че: - чл.154, ал.1 от Закона за енергетиката нарушава конституционния принцип за установяване на еднакви правни условия за стопанска дейност и за защита на потребителя – той дори лишава потребителя от възможността да защити ефикасно правата си, като прехвърля върху него тежестта на доказване при оспорване на размера на исканите от дружеството суми; - чл.154, ал.1 от Закона за енергетиката нарушава конституционното право на защита, гарантирано от чл. 56 на КРБ, тъй като поставя търговеца доставчик на топлофикационната услуга в привилегировано положение в сравнение с клиента потребител на тази услуга; - чл.154, ал.1 от Закона за енергетиката и предвидената от него привилегия на топлофикационните дружества са в разрез с общото право на конкуренцията на Европейския съюз, което е задължително за България както в момента, така и след присъединяването на страната ни към ЕС на 1 януари 2007 г. Искането бе заведено в деловодството на КС тази сутрин. Преди половин година заради многобройните жалби и сигнали на граждани по повод дейността на топлофикационните дружества в цялата страна, институцията се самосезира и започна проверки за нарушени права на гражданите. „Отношенията между топлофикационните дружества и енергоснабдителните организации от една страна, и клиентите, от друга, са отношения по един равнопоставен стопански договор. Те предлагат услуга, а обществото я консумира. Не трябва да бъдат привилегировани и да претендират, че тяхната претенция е най-точната, без да я доказват в съда. Така беше в онези времена, когато икономиката беше държавна и държавните предприятия се смятаха винаги прави, а хората - винаги треперещи и унижени пред тяхното всемогъщество. Време е нещата да си дойдат на местата и гражданите да защитават правата си”, категоричен е Гиньо Ганев. Поради високия обществен интерес, омбудсманът предлага на КС делото да бъде разгледано в открито заседание, както позволява устройственият правилник на съда. ------------------------------------------------------------ * Чл. 154 от Закона за енергетиката, ал. 1 (Доп. - ДВ, бр. 74 от 2006 г., в сила от 08.09.2006 г.) Задълженията на потребителите - неизправни длъжници, и на асоциацията по чл. 151, ал.1 към топлопреносното предприятие могат да се събират по реда на чл. 237, буква "к" от Гражданския процесуален кодекс, въз основа на извлечението от сметките на топлопреносното предприятие, като задълженията на потребителите с въведена система за дялово разпределение - неизправни длъжници, се събират само след изготвена и приложена изравнителна сметка за съответната година, за която е задължението.
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България