Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът: Увеличените цени на ВиК услугите в Шумен сериозно ще натоварят семейния бюджет на хората

вторник, 31.01.2023
Омбудсманът Диана Ковачева изпрати до председателя на Общинския съвет в Шумен Ася Аспарухова становище, в което поиска да бъде направен пълен и обстоен преглед на бизнес плана на ВиК Шумен за 2022 г. -2026 г., а целта е да се вземе справедливо решение в полза на хората.

31 януари 2023 г.

 

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати до председателя на Общинския съвет в Шумен Ася Аспарухова становище, в което поиска да бъде направен пълен и обстоен преглед на бизнес плана на ВиК Шумен за 2022 г. -2026 г., а целта е да се вземе справедливо решение в полза на хората.

Повод за становището на проф. Ковачева е предстоящото заседание на ВиК асоциацията, предвидено да се проведе на 15 февруари 2023 г., именно за съгласуването на бизнес-плана на ВиК Шумен за регулаторен период 2022 г. - 2026 г.

Омбудсманът подчертава, че от години следи казуса с водоснабдяването в Шумен и региона и припомня, че за решаване на проблемите с качеството и цената на водата в района е отправяла редица препоръки до министъра на регионалното развитие и благоустройството, до министъра на околната среда и водите, до председателя на Асоциацията по ВиК на обособена територия, обслужвана от ВиК Шумен, но въпреки това ВиК услугата продължава да не отговаря на изискванията за качество.

„В Годишния доклад и сравнителен анализ на ВиК сектора за 2021 г., приет с решение на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) по т. 1 от Протокол № 321 от 18.11.2021 г., е посочено, че ВиК Шумен изпълнява само 11 от всичките 30 показатели за качество. Пълно неизпълнение има по показателите – качество на питейната вода в големи и малки зони, общи загуби във водоснабдителната система, налягане във водоснабдителната система, аварии по канализационната мрежа, събираемост на вземанията, ефективност на изграждане на водомерното стопанство, ефективност на привеждане на водомерите в годност и други“, пише Диана Ковачева.

Тя обръща внимание и на факта, че през 2015 г., по отчет общите загуби във водоснабдителната система на ВиК Шумен са били 80,77%, а през 2021 г. - 81,30%.

„Налице е влошаване на изпълнението на този показател за качество. Независимо от това комплексната цена на ВиК услугите се е повишила, като през 2015 г. е била 2,64 лв./куб.м (с ДДС), а през 2021 г. е 3,41 лв./куб.м (с ДДС),  което представлява  увеличение с 29,17%“, посочва националният обществен защитник.

Проф. Ковачева допълва още, че на сайта на Асоциацията е публикуван проект на бизнес плана за 2022 г. - 2026 г. на ВиК Шумен, от който ясно се вижда, че общите загуби във водоснабдителната система през 2026 г. са с прогноза да бъдат в размер на 71,22%, при заложена индивидуална цел за същата година в размер на 66,20% - съгласно Решение на КЕВР от 28 май 2021 г.

„Едновременно с това е прогнозирано съществено увеличение на комплексната цена на ВиК услугите, като за 2023 г. е планирано тя да бъде в размер на 5,25 лв./куб.м (с ДДС) или 53% завишение в сравнение с действащата. В същото време средномесечните доходи на едно лице от домакинство са прогнозирани да се повишат с 8,59 %, а за 2026 г. - 5,74 лв./куб.м (с ДДС), което представлява увеличение спрямо действащата цена с 68,33%. За същия период средномесечните доходи на едно лице от домакинство са прогнозирани  да бъдат повишени с 20,21%“, пише омбудсманът.

В становището си Диана Ковачева е категорична, че увеличените цени на ВиК услугите ще натоварят съществено бюджетите на домакинствата в община Шумен, но същевременно няма никаква гаранция за подобряване качеството на услугата.

„В предложения проект на бизнес плана е посочено също така, че не е спазен чл. 26, ал. 1, т. 1, б.„б“ от Наредбата за регулиране на качеството на ВиК услугите - не са проведени консултации с потребителите. Резултатите от консултациите с потребителите на ВиК оператора е един от основните елементи на бизнес плана. Липсата им е съществено нарушение както на процедурата, така и на правата и интересите на жителите на община Шумен“, обобщава омбудсманът и апелира да бъде намерено справедливо решение за хората.

 

  • Становището тук (392.40 kb)
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България