Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът възрази срещу рязкото увеличение с 81,25% на цената на водата в област Кюстендил

сряда, 10.05.2023
Омбудсманът Диана Ковачева изпрати становище в Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), в което категорично възрази срещу рязкото увеличение на цената на ВиК услугата за 2023 г. с 81,25% в област Кюстендил. В сравнение със сега действащата – от 2,016 лв. с ДДС, е предвидено тя да стане 3,654 лв. с ДДС.

10 май 2023 г.

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати становище в Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), в което категорично възрази срещу рязкото увеличение на цената на ВиК услугата за 2023 г. с 81,25% в област Кюстендил. В сравнение със сега действащата – от 2,016 лв. с ДДС, е предвидено тя да стане 3,654 лв. с ДДС.

Представителят на Омбудсмана на заседанието - главен експерт Цветанка Илиева в отдел „Права на потребители на административни и обществени услуги“,  подчерта, че в Община Дупница цената за 2024 г. ще се увеличи със 163,10%, т.е. от 1,392 с ДДС тя ще бъде увеличена на 3,662 лв. с ДДС и то без да е отчетена инфлацията. Посочи също, че Община Дупница иска да излезе от Асоциацията, но не е взето единодушно решение за това.

„Като отчитаме, че цената не е променяна от 10 г., това рязко увеличение е неприемливо. Още повече, че цената на ВиК Кюстендил е формирана без корекция на изпълнението на показателите за ефективност, тъй като дружеството нямаше одобрен бизнес план за периода 2017 г.-2021 г.“, напомня в позицията си омбудсманът, както и че това увеличение ще доведе до още по-голяма несъбираемост на вземанията. Сега събираемостта е около 77%, като за 2023 г. е заложена 87,55%.

В позицията на Омбудсмана се посочва още, че няма приложени становища на общините към внесения в КЕВР бизнес план.

Обръща се внимание на факта, че на практика общините Кюстендил, Дупница и Бобов дол не са дали съгласие за бизнес плана, а те имат  58,04% от гласовете в АВиК, като на територията на трите общини живее 89,37% от населението в АВиК. 

„За“ бизнес плана с блокиращата квота на държавата са гласували 41,96% от гласовете, т.е., планът не е съгласуван от асоциацията, но КЕВР приема, че той е приет без възражение“, отбеляза експертът.

Подчерта, че очаква Комисията да върне на работната група проекта на решение относно утвърждаване и одобряване на цените в бизнес плана за ВиК Кюстендил.

В становището си омбудсманът обръща внимание и на друг факт, че ВиК операторът не е представил конкретни резултати от консултации с потребителите и пита какви са били становищата на потребителите и как те са намерили отражение.

„Считам за необходимо да Ви информирам, че след увеличение на цените на ВиК услуги до омбудсмана постъпват жалби и сигнали с подписки. Гражданите разбират за увеличението едва след като пристигнат новите сметки. Затова е важно да има проведени консултации с потребителите, за да бъдат информирани предварително и да могат да заявят позиция преди предаване на бизнес плана в КЕВР, така че Комисията да зачете тези резултати. В момента това не се изпълнява и КЕВР продължава да неглижира проблема“, заяви експертът.

Изтъкна още, че в бизнес плана е посочено, че на територията има 46 села, които не се обслужват от оператора, както и че и през 2022 г. се планира ВиК дружеството да започне да обслужва жителите на 8 населени места. По тази причина омбудсманът иска разяснение, дали тези 8 населени места вече се обслужват и включени ли са водните количества за доставяне на вода и ако не – защо и какво следва от това. Попита още за останалите места кога ще бъде осигурено водоподаване от ВиК Кюстендил и какви са плановете на дружеството, защото в плана липсва такава информация. 

На заседанието главният експерт обърна внимание, че през 2021 г. дружеството  приключва на по-голяма загуба в сравнение с 2020 г. – от 155 000 лв. на 203 000 лв. Подчерта, че ако не е била подкрепата от държавата чрез безвъзмездните финансирания, включени в приходите за 2021 г. (942 000 лв., от които 444 000 лв. компенсации за цените на ел. енергия и 498 000 лв., за мярката 60/40), финансовото състояние е щяло да бъде още по-лошо, а загубата значително по-голяма.

Допълни, че и при този ВиК оператор числеността на персонала не се определя спрямо броя на обслужваните потребители.

„Безспорно е необходимо да се увеличават възнагражденията, но това трябва да върви успоредно с изпълнение на заложените цели в бизнес плана, но за съжаление не може да се направи оптимистичен извод за това“, категорична е Ковачева. В становището се отбеляза още, че в плана е заложено изпълнение само на 15 от общо 30 показатели за качество до 2026 г., както и че не става ясно какви мерки ще се вземат за подобряване на услугата в населени места с режим на водоподаването.

В позицията си до КЕВР омбудсманът пита и кога и как ще бъдат отчетени получените компенсации за ел. енергия от ВиК операторите за 2021 и 2022 г. в утвърдените цени от регулатора, а също кога и как ще бъдат отчетени получените от бюджета средства за финансиране.

 

  • Становището тук (423.95 kb)
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България