Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
      • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
  • Кариери
    • Процедура за номиниране на заместник-омбудсман
    • Актуални конкурси
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът Велислава Делчева и управителят на НОИ Весела Караиванова дадоха в Дупница старт на кампанията „Пенсиите в евро“

петък, 19.09.2025
Омбудсманът Велислава Делчева и екип от експерти на институцията дадоха днес първа изнесена приемна за гражданите в Дупница. Гражданите бяха консултирани на място по всички проблеми, за които им е необходим съвет или съдействие. Заедно с омбудсмана беше и управителят на НОИ Весела Караиванова, двете заедно дадоха и началото на съвместната кампанията „Пенсиите в евро“.

19 септември 2025 г.

Омбудсманът Велислава Делчева и екип от експерти на институцията дадоха днес първа изнесена приемна за гражданите в Дупница. Гражданите бяха консултирани на място по всички проблеми, за които им е необходим съвет или съдействие. Заедно с омбудсмана беше и управителят на НОИ Весела Караиванова, двете заедно дадоха и началото на съвместната кампанията „Пенсиите в евро“.

„Нашата инициатива е съпътстваща на кампанията на правителството, но основният фокус е насочен към възрастните хора. Ще ги консултираме по всички въпроси, свързани с предстоящата промяна  -  от преизчисляването на пенсиите в евро, до това как да разпознават фалшивите банкноти, за да не стават жертва на измамници“, обобщи Делчева.

Тя подчерта, че кампанията е организирана, защото в институцията са получени сигнали от притеснени хора заради въвеждането на еврото от 1 януари догодина.

 „Тук сме заедно  - експерти на омбудсмана и НОИ, за да им отговорим на въпросите“, поясни общественият защитник.

Омбудсманът посъветва всички граждани при възможност след 1 януари 2026 г. да плащат с карти, за да избегнат плащането в български лева и получаване на ресто в евро, което може да доведе до грешки.

„Нека хората да не бързат да обменят сега левовете в евро, защото банките все още взимат такси за тази услуга. След 1 януари има 6-месечен период, всеки спокойно може и в БНБ, и в останалите банки без такса да обмени парите си", допълни Делчева.

Тя обърна специално внимание и на възможността за осъществяване на телефонни измами, предлагащи обмяна на левове. Омбудсманът беше категорична, че няма институция у нас, която да звъни по телефона или да подканва да се обменят левове в евро.

Друг съвет, който даде омбудсманът на гражданите, е да внимават при предложения за преподписване на договори.

„Всички договори автоматично се превалутират в евро спрямо официалния курс“, посочи още Делчева.

Тя информира, че носи разяснителни брошури и книжки, за чието предоставяне специално благодари на Министерството на финансите и на Българската народна банка.

„Те съдържат подробна информация, има образци на евробанкноти и монети, за да могат възрастните хора да се запознаят с новите парични знаци и техните елементи“, посочи още омбудсманът

Поясни, че за улеснение на възрастните хора, които боравят с мобилни телефони - при сканиране на QR код на едната от брошурите, те ще могат в реално време да преизчислят левовете в евро и стотинките в евроцентове.

„Изписват примерно 500 лв., които автоматично се преизчисляват в 255,65 евроцента“, каза омбудсманът.

На въпрос относно поскъпването на цените на стоките, омбудсманът посочи, че държавата е предприела необходимите мерки във връзка с покачването на цените и очаква контролните органи да си свършат работата.

„Призовавам гражданите, ако имат притеснения за нарушени права - обаждайте се в институцията на омбудсмана“, заяви още Делчева.

Управителят на НОИ Весела Караиванова съобщи, че освен с администрацията на омбудсмана, Институтът е започнал такава кампания и в домовете за възрастни хора. Във връзка с притесненията на хората, тя увери, че нито едно плащане няма да бъде загубено, променено или отказано.

„От 1 януари няма да има лице с намалена, променена или спряна пенсия, майчинство, помощи за отглеждане на дете, инвалидни надбавки, всичко ще се превалутира в полза на гражданите“, подчерта Караиванова.

В Дупница гражданите се жалваха на омбудсмана и по други проблеми, свързани с правото на наследствена пенсия, пенсии от друга държава, казус с банкова институция, както и с конкретни за даденото населено място въпроси – предприемането на действията при незаконно монтиран газов котел на граница на имот, прокарване на водопровод до малка уличка в с. Мламолово, Община Бобов дол, закриване на медицински кабинет за неотложни случаи. По всички поставени въпроси Велислава Делчева и екипът й се ангажираха с конкретни действия.

Видео от брифинга тук: https://youtube.com/watch?v=8zDXzKxT_tQ&si=_SFRcpm9T_vdlOvi

 

 

ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България