Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
      • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
  • Кариери
    • Процедура за номиниране на заместник-омбудсман
    • Актуални конкурси
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът Велислава Делчева: Не приемам поредното увеличение на цените на ВиК услугите

петък, 28.11.2025
Омбудсманът Велислава Делчева заявява категорично несъгласие с предложеното от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) поредно увеличение на цените на ВиК услугите от 1 януари 2026 г., средно с над 2,62% за страната. Според обществения защитник липсват убедителни основания, които да доказват, че по-високите цени ще доведат до по-качествена, надеждна и ефективна услуга за гражданите.

28 ноември 2025 г.

Омбудсманът Велислава Делчева заявява категорично несъгласие с предложеното от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) поредно увеличение на цените на ВиК услугите от 1 януари 2026 г., средно с над 2,62% за страната. Според обществения защитник липсват убедителни основания, които да доказват, че по-високите цени ще доведат до по-качествена, надеждна и ефективна услуга за гражданите.

В становище до председателя на КЕВР Пламен Младеновски, което ще бъде представено и на заседанието на регулатора във вторник, омбудсманът посочва, че увеличението се предлага на фона на изключително тежка година за хиляди потребители, преживели водни режими. Само към 25 ноември 2025 г. 32 259 души са били засегнати от режимно водоподаване по данни на МРРБ.

През 2025 г. повече от половината от жалбите до институцията в сектора са свързани с лошо качество на услугата – особено от областите Плевен, Варна, Перник, София област и Шумен: тежки режими, некачествена питейна вода, забавено отстраняване на аварии, слабо налягане и др.

Според Доклада на регулатора за изменение на цените най-големи увеличения се предвиждат за ВиК Кърджали (13,19%), ВиК „Паничище“ – Сапарева баня (12,67%), ВиК „Стенето“ – Троян (12,03%), ВиК Благоевград (11,72%) и „Софийска вода“ (9,26%). Най-висока остава цената в Силистра – 6,42 лв./куб. м. Тези цени не са окончателни, тъй като към тях ще бъде добавена и инфлацията за ноември 2025 г.

Омбудсманът обръща внимание, че общественото обсъждане не може да бъде ефективно, защото част от базовите отчетни данни, на основата на които са изчислени цените – инвестиции, разходи за електроенергия, компенсации, показатели за ефективност – не са публично достъпни.

Като пример е посочено ВиК Хасково, за което в Доклада е отчетено неизпълнение на три ключови показателя, без обаче да са предоставени данните, въз основа на които са направени изчисленията. Това, по думите на омбудсмана, не позволява на заинтересованите страни да дадат информирано становище.

От Доклада става ясно, че 9 ВиК оператора не са изпълнили инвестиционните си планове, а 32 – ключови показатели за ефективност. Въпреки това цените продължават да нарастват.

Годишният доклад на КЕВР за 2024 г. показва, че общите загуби на вода остават над 60% за пета поредна година, въпреки над 532 млн. лв. направени инвестиции. В същото време средното увеличение на цените за периода 2020–2026 г. достига 72,35%. „Логично възниква въпросът защо гражданите не виждат подобрение на услугата при растящи разходи“, подчертава омбудсманът.

Позицията на Делчева е, че предвид подготвяния в Народното събрание нов Закон за водоснабдяване и канализация и стартиращия нов регулаторен период, е необходимо КЕВР да извърши цялостен анализ на действащия механизъм за ценообразуване, който функционира от 2016 г.

Тя отчита, че през годините регулаторът е изпълнил част от препоръките на омбудсмана – като включването на получените компенсации за електроенергия в ценовите разчети – но високите цени продължават да не се отразяват върху подобряване на услугата.

Омбудсманът припомня и редицата водни кризи през последните три години – в Сливен, Омуртаг, Шумен, Плевен, Брезник, както и в множество населени места в Софийска област – които показват системни слабости в управлението на сектора.

„При тези данни не мога да направя обоснован извод, че ново увеличение от 1 януари 2026 г. ще доведе до по-добра услуга за гражданите“, категорична е Делчева.

 

 

ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България