Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът внесе в парламента Доклад за проблемите при упражняването на правата на потребителите

сряда, 19.11.2014
Константин Пенчев внесе в 43-то Народно събрание Доклад за проблемите при упражняването на правата на потребителите на обществени услуги, констатирани през 2013 и 2014 г. от омбудсмана на Република България.
 гр. София, 19 ноември 2014 г.

Константин Пенчев внесе в 43-то Народно събрание Доклад за проблемите при упражняването на правата на потребителите на обществени услуги, констатирани през 2013 и 2014 г. от омбудсмана на Република България. В документа той напомня за останалите нерешени още от 2013 г. проблеми в отношенията потребители – монополи, водещи до неравнопоставеност между хората и доставчиците на топлоенергия, електроенергия, вода и телефонни услуги. Подчертава, че все още българският гражданин се чувства закрепостен, беззащитен и безгласен в отношенията си с доставчиците на обществени услуги и с контролните и регулаторните органи. 
Константин Пенчев изрично отбелязва, че най-големият риск за правата на потребителите по отношение на топлоснабдяването в момента е свързан с противоречие между текстове в Закона за защита на потребителите (ЗЗП) и Закона за енергетиката (ЗЕ), засягащи таксата за сградна инсталация. Той пише: „За да не се окажат ощетени отново гражданите, предлагам спешно народните представители да изчистят противоречието между ЗЕ и ЗЗП по начин, който да съответства на европейското право. Това означава или да бъдат отменени текстовете от ЗЕ, според които всички в етажната собственост плащат такса „сградна инсталация”, или в преходните разпоредби на ЗЗП да бъде уточнено за кои точно случаи се прилага член 62 (забраняващ доставка на стоки, включително и на централно отопление, на потребител срещу заплащане без искане от негова страна) – за всички топлофицирани сгради ли, само за новите ли или само за тези, които са с хоризонтални щрангове”. Междувременно омбудсманът напомня становището си, че не е справедливо човек, който се е отказал от парно заради бедност и мръзне, да плаща съвсем не малка сума за това, че сградата, в която живее, е топлофицирана и да поема загубите на топлина наравно с тези, които ползват парно. Принуден е да плаща за услуга, която не желае и реално не получава.
Друг проблем, анализиран в доклада, който предизвика сериозни въпроси в областта на защитата на правата на потребителите на финансови услуги, е поставянето под специален надзор от БНБ на КТБ АД и „Креди Агрикол България” ЕАД. Омбудсманът пише: „Категоричното ми становище по отношение на поставянето под специален надзор от БНБ на двете банки е, че бе изгубено ценно време. В обществото остана впечатлението, че за пореден път компетентните институции бездействат или не действат адекватно, като предоставят противоречива, необмислена и неясна информация на гражданите”. Той дава един пример, с който илюстрира какъв е резултатът от циничното отношение – като на богоизбран към простосмъртен, от страна на институциите към проблемите на хората. Сред различните жалби от вложители в КТБ има случай, при който средствата от депозита са необходими за заплащане на таксата за образованието на детето на жалбоподателка, което учи в чужбина. След няколко месеца гражданката информира омбудсмана, че единствената помощ, която е получила в тази ситуация, е дошла от страна на Германия – на дъщеря й е отпуснат студентски заем с дълъг гратисен период и лихва 0.2 %. В писмото си до Константин Пенчев жалбоподателката твърди, че детето й няма да се върне в България и го пита как тя самата може да се откаже от българското си гражданство, защото след като тази държава ограбва спестяванията й и възпрепятства образованието на детето й, тя не желае да е български гражданин. 
В доклада място е отделено и на проблемите на хората, ползващи финансови услуги, като и на тези, които са засегнати от методите на фирми за събиране на вземания. Омбудсманът препоръчва да бъде създаден единен регистър на колекторските фирми и да се регламентира законово дейността им. Той настоява всички компетентни органи да използват правомощия си, за да защитават правата на гражданите и да гарантират прилагането на законовите изисквания при прехвърлянето на вземания.
Константин Пенчев напомня в документа и за все още несправедливото определяне на таксата за услугата „сметосъбиране и сметоизвозване”. 
Пълният текст на доклада е публикуван в страницата на институцията на омбудсмана (http://www.ombudsman.bg/reports/).
 
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България