Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

По предложение на омбудсмана депутатите гласуват: При корекция на сгрешена винетка да се връщат и платените компенсаторни такси

вторник, 14.06.2022
Омбудсманът Диана Ковачева ще участва днес, 14 юни 2022 г., от 13 часа в заседанието на Комисията по регионалната политика, благоустройството и местното самоуправление в парламента, където като първа точка в дневния ред е предвидено разглеждане на ЗИД на Закона за пътищата (ЗП).
14 юни 2022 г.

Омбудсманът Диана Ковачева ще участва днес, 14 юни 2022 г., от 13 часа в заседанието на Комисията по регионалната политика, благоустройството и местното самоуправление в парламента, където като първа точка в дневния ред е предвидено разглеждане на ЗИД на Закона за пътищата (ЗП).

Припомняме, че омбудсманът внесе в регионалната комисия законодателно предложение с конкретни текстове заедно с приложени мотиви и оценка на въздействие, което бе припознато от председателя Настимир Ананиев и група депутати от управляващата партия ПП.

Повод за изготвяне на това предложение са многобройните жалби на граждани, които поради грешка в изписването на регистрационния номер на автомобила при закупуване на е-винетки многократно са регистрирани като нарушители на Закона за движение по пътищата. Водачите на такива моторни превозни средства разбират за това случайно и с голямо закъснение, след наложени голям брой компенсаторни такси, едва когато са спирани от екипи на БГТОЛ.
       „На практика те са санкционирани многократно за грешката, която неволно са допуснали при изписване на регистрационния номер на МПС, без дори да подозират че са нарушители“, мотивира предложението си омбудсманът.

Най-драстичният случай, огласен от проф. Ковачева още през м. февруари 2022 г., бе за регистрирани 50 нарушения в рамките на три месеца на един човек, за които той разбира на пътя от екип на БГТОЛ, като сумата, която трябва да заплати е 3 500 лв.
         „Тук бих искала да подчертая, че санкциите биха могли да надвишат дори и цената на лек автомобил. Още повече, ако водачът откаже да плати компенсаторните такси, които го освобождават от административнонаказателна отговорност, предвидената глоба за движение без винетка по платената пътна мрежа за лек автомобил е 300 лв. Логично възниква въпросът - съответства ли санкцията на извършеното нарушение. Очевидно отговорът е не“, категорична е Диана Ковачева.
         Според нея тази практика е недопустима, защото случаите на сгрешени винетки се приравнят със случаите изобщо на липса на платена пътна такса, регистрират се нарушения и се налагат многократно компенсаторни такси, без съответните водачи на моторни превозни средства да се уведомяват своевременно за това.
         Затова омбудсманът предлага да се извършва корекция при сгрешени до три символа, каквато е една от най-честите грешки при покупка на винетка с изписване на буква О вместо цифра 0.
       „При номер например СВ1000АК, грешката СВОООАК е в три символа и се дължи на неволно действие, очевидно няма умисъл”, допълва проф. Ковачева.

Тя предлага корекция и при неизписването на символ от регистрационния номер на автомобил, за каквито случаи е сезирана, което също се дължи на неволно действие.

„Освен това, действащата към момента разпоредба на чл. 10а, ал. 3б, изр. второ от ЗП: „Промяната в данните на електронната винетка има действие от момента на извършване на корекцията и има срок на валидност до изтичането на срока на валидност на първоначално издадената.“, не решава проблемите на гражданите с наложените им компенсаторни такси. На това основание при корекция на е-винетка им се отказва анулиране, съответно връщане на заплатените компенсаторни такси. Усвояването по този начин на средства на практика води до неоснователно обогатяване”, пише омбудсманът.

Проф. Диана Ковачева подчертава, че корекцията на сгрешена винетка представлява единствено отстраняване на явна фактическа грешка. Затова предлага, действието на корекцията да бъде от момента на първоначално направеното волеизявление.

„На следващо място, задължителен елемент от субективната страна на административното нарушение е вината. Когато той липсва, не е налице нарушение и следователно не може да бъде реализирана административнонаказателна отговорност. При допусната фактическа грешка в изписването на номера, очевидно не е налице вина и следователно не може да бъде налагано административно наказание“, посочва общественият защитник.

Проф. Ковачева е категорична, че е необходим бърз и справедлив механизъм за възстановяване на недължимо платени суми за компенсаторни такси при корекция на сгрешени винетки. Тя предлага кратък срок за това – до 5 работни дни, като възстановяване на сумите може да се извърши или по банкова сметка, посочена в заявлението за корекция от собственика/ползвателя на превозното средство, а ако не е посочена - на каса.

Омбудсманът допълва още, че спорните текстове в Закона за пътищата нарушават правата и интересите на гражданите и с предложените изменения ще се отстранят причините и условията за това.

Според нея е наложително въпросната законодателна промяна да засегне и заварените случаи.

Ковачева предлага още уведомяването да става по електронна поща, тъй като при закупуване на е-винетка електронната поща е задължителен реквизит при попълване на данните. Настоява и да се обмисли възможността за уведомяване и чрез SMS, тъй като Агенция „Пътна инфраструктура” е администратор на лични данни.



ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България