• За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

При проверка на омбудсмана в Русе: Тежки нарушения при ареста на непридружени деца - чужденци

петък, 19.08.2022
Омбудсманът Диана Ковачева настоя служебният вицепремиер и вътрешен министър Иван Демерджиев, главният прокурор Иван Гешев, служебният министър на правосъдието Крум Зарков и председателят на ДАЗД Елеонора Лилова да извършат проверка за дългосрочното задържане на две непридружени деца - чужденци в ареста в гр. Русе и образуваното срещу тях наказателно производство.

19 август 2022 г.

Омбудсманът Диана Ковачева настоя служебният вицепремиер и вътрешен министър Иван Демерджиев, главният прокурор Иван Гешев, служебният министър на правосъдието Крум Зарков и председателят на ДАЗД Елеонора Лилова да извършат проверка за дългосрочното задържане на две непридружени деца - чужденци в ареста в гр. Русе и образуваното срещу тях наказателно производство.

Ковачева е категорична, че детската закрила, а не имиграционният контрол следва да бъде водещ в работата на органите в България с непридружени деца. Тя настоява да не се задържат непридружени деца-чужденци, независимо от техния миграционен статус и да не се образуват наказателни производства срещу тях за престъпление. 

„По данни на неправителствена организация, доставчик на социална услуга, поела децата след тяхното освобождаване, едното от децата е било задържано повече от четиридесет дни в ареста. Съобщава се, че те са били затворени при лоши и нездравословни за тях условия, получавали са храна, която не е била подходяща за тях и през цялото време са били заключени в тясна килия, в която е нямало достатъчно въздух. Едно от момчетата е било изведено с тежък кожен обрив от ареста, получен вследствие на нахапване от дървеници и хлебарки“, пише омбудсманът до компетентните органи.

Проф. Ковачева подчертава, че след сигнал от Националната мрежа за децата експерти на омбудсмана от Националния превантивен механизъм и Дирекция „Права на детето“ спешно извършват проверка в гр. Русе като се срещат с представители на Главна дирекция „Контрол по правата на детето“, Дирекция „Социално подпомагане“, Община Русе, доставчици на социални услуги и представители на Българския червен кръст. Екипът на омбудсмана е обсъдил констатираните действия и практиката на Главна дирекция „Гранична полиция“ – Русе, на прокуратурата и на Районен съд – Русе по отношение на непридружени деца - чужденци, заловени на границата. 

С помощта на преводач от арабски език и в присъствието на социален работник от Отдел „Закрила на детето“ към ДСП - Русе, експертите на омбудсмана са провели интервю с две непълнолетни момчета от Сирия. Децата са разказали, че са се движели сами на територията на България и са стигнали до българо-румънската граница, където са заловени. Едното непридружено момче е пътувало за Германия, а другото за Нидерландия, където имали роднини. 

„В ареста са яли почти само хляб, защото не са могли да свикнат с храната. Твърдят, че не са им обяснили на разбираем език правата, както и процедурите за получаване на международна закрила. При задържането им са ги питали единствено накъде са тръгнали“, посочва общественият защитник.

Едно от децата е заловено на ГКПП Русе на 3 юни 2022 г., било е задържано за 24 часа и прехвърлено в Ареста в Русе. На същата дата, наблюдаващ прокурор по досъдебно наказателно производство е издал Постановление за задържането му на основание чл. 64, ал. 2 от НПК, наложена му е мярка за неотклонение „Задържане под стража“. Мярката е потвърдена от Районен съд  - Русе, VII Наказателен състав, но и до този момент това дете се води като лице с неустановена самоличност. 

„В ареста е настанен в обща килия. На 15 юли 2022 г. момчето е изправено пред Районен съд – Русе, Трети наказателен състав, в публично съдебно заседание. В това производство е извършена проверка и е установено, че обвиняемият е непълнолетен, видно от дубликатите на акта за раждане на Сирийска арабска република. Съдът е докладвал споразумение за прекратяване на наказателното производство, постигнато между Районна прокуратура – Русе и защитника на обвиняемия – адв. от адвокатска колегия – Русе“, пише проф. Ковачева.

Тя посочва още, че не са установени данни на никой от етапите по залавянето, задържането и разпита на непълнолетния, да е информиран Отдел „Закрила на детето“ в Русе. Не са приложени и разпоредбите на Координационния механизъм за взаимодействия между институциите и организациите при случаи на непридружени деца или разделени от семействата си чужденци, намиращи се на територията на Република България, включително децата, търсещи или получили международна или временна закрила. Не е спазен и Законът за закрила на детето, който урежда мерките за закрила за всички деца в риск, които се намират на територията на Република България.

Проверката на обществения защитник констатира, че Органът за закрила е информиран за непълнолетните едва след приключване на съдебното производство срещу тях, за да бъдат насочени към социални услуги или към Държавната агенция за бежанците.

Омбудсманът информира още, че и на другото непълнолетно момче, родено на 24 септември 2006 г., е образувано досъдебно производство по опис на Районна прокуратура – Русе и е привлечено като обвиняем, като на 4 юни 2022 г. му е взета мярка за неотклонение „Задържане под стража“. На 5 юли 2022 г. в социалната услуга, където е настанено то, е проведена координационна среща за събиране на информация. На същата дата детето е подало молба за международна закрила, поради военно положение в родината му. 

„По време на проверката в ареста в гр. Русе се установи, че към момента има задържани още три непълнолетни лица, за които се съобщи, че предстои съдебно производство. Отново никой не е информирал Органа за закрила, че има деца в риск, за да се предприемат съответните действия, произтичащи от действащото българско законодателство, международните договори, по които България е страна и координационните механизми“, пише омбудсманът.

Екипът на омбудсмана констатира, че в ареста момчетата са били задържани в малка килия и не са били извеждани навън, поради липса на място за разходки, а само в неголяма затворена стая, с недостатъчно светлина и въздух.

„С огромна тревога установих, че задържането под стража на непълнолетни лица чужденци се е превърнало в обичайна практика в Русе. По данни на Районна прокуратура – Русе, от 1 януари 2022 г. до настоящия момент, са образувани общо 17 досъдебни производства, по които са задържани 17 лица, които са посочили, че са непълнолетни. Спрямо всяко едно от лицата е била взета мярка за неотклонение „Задържане под стража“. Голяма част от задържаните са престояли в ареста за голям период от време.  По данни на граждански организации, от началото на годината са задържани, арестувани и осъдени 85 непълнолетни лица чужденци“, подчертава омбудсманът.

Диана Ковачева е категорична, че проверката й по задържането на непридружени деца - чужденци и образуването на наказателно производство срещу тях, показва че България не успява не само да отговори на стандартите на Европейския съюз, но и на минималните международни стандарти за третиране на непридружени деца, търсещи убежище. 

„Непридружените деца, бягащи най-често от Сирия и Афганистан, се срещат с непреодолими физически и бюрократични бариери, те се задържат дълго време в ареста и са изправяни пред съд, пред насилие и страдание. Децата не само не са информират по-подходящ начин за процедурите, но и са поставени в ситуация на пълно объркване относно тяхното освобождаване или търсене на убежище“, пише общественият защитник.

Ковачева припомня, че при всяко действие, предприето спрямо непълнолетни лица - чужденци, винаги трябва да се подхожда като към деца, като във всяко производство всички техни права, регламентирани в международното право, трябва да бъдат гарантирани, независимо от техния миграционен статус. Като държава – членка на ЕС, България е правно задължена да отговаря на стандартите за приемане на лица, търсещи убежище, които са определени от Общата европейска система за убежище, с особено внимание към непридружените деца. Комитетът по правата на детето е изяснил, че задържането на деца за целите на имиграционния контрол никога не е в техен интерес и не е оправдано. 

„Конвенцията на ООН за правата на детето, в чл. 37 установява общия принцип, че дете може да бъде лишено от свобода само като крайна мярка и за възможно най-кратък срок. Нарушения, свързани с незаконно влизане или пребиваване, обаче, при никакви обстоятелства не могат да имат последици, сходни с тези при извършване на престъпления. Международните стандарти извеждат редица задължения на държавите спрямо  непридружените деца, търсещи убежище и закрила, а именно: да предоставят същата закрила, подкрепа и грижа, като на децата от страната, където те се намират, които са деца в риск и са останали без родителска грижа“, пише още Диана Ковачева.

ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България