Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

С 21 гласа „за“ социалната комисия в парламента прие единодушно на първо четене проектите на Закон за хората с увреждания и Закон за личната помощ

сряда, 24.10.2018
Депутатите от парламентарната комисия по труда, социалната и демографската политика приеха днес единодушно на първо четене с 21 гласа „за“ и нито един „против“ или „въздържал се“ двата законопроекта, които ще трасират реформата в социалната система – проекта на Закон за хората с увреждания и проекта на Закон за личната помощ.
24 октомври 2018 г.

Видео от изказването на омбудсмана тук




Депутатите от парламентарната комисия по труда, социалната и демографската политика приеха днес единодушно на първо четене с 21 гласа „за“ и нито един „против“ или „въздържал се“ двата законопроекта, които ще трасират реформата в социалната система – проекта на Закон за хората с увреждания и проекта на Закон за личната помощ.

„Ние подкрепяме проекта на Закон за хората с увреждания, който беше представен днес от министъра на труда и социалната политика Бисер Петков. В продължение на дълги часове и дни, през юли и август, екипът на омбудсмана, екипът на социалния министър, национално представителните организации на хората с уврежданията и протестиращите майки на деца с увреждания, работихме сериозно, динамично, имахме разправии, скандали, обиди, сълзи, напускане на работната група, спорове по текстове, връщане на текстове, но в крайна сметка се обединихме около този проект.“ Това каза омбудсманът Мая Манолова при разглеждането на законопроекта за хората с увреждания.

Според нея проектът не е идеален, но е един от най-добрите законопроекти, които е могло да се получат, защото в него са заложени маркерите на реформата в политиките за хората с увреждания.

„Аз и моят екип, хората с увреждания, протестиращите майки, национално представителните организации не отстъпихме от нито един от жалоните на реформата, от нито едно от своите искания, които ще доведат до съответствие на ситуацията в България с изискванията на Конвенцията за правата на хората с увреждания. Те намериха своето място в проекта и сега ние ще бдим между първо и второ четене нито една от тези малки победи да не бъде отстранена“, допълни омбудсманът. 

По думите й основният проблем в този проект няма как да бъде коригиран между първо и второ четене, защото е свързан с медицинската експертиза.

„Едва, когато реформата в медицинската експертиза приключи, тя ще доведе след себе си промени в този проект и наистина тогава ще изглежда по начина, по който хората с увреждания го очакват“, поясни Манолова.

Омбудсманът каза още, че стои твърдо зад квотите за наемане на хора с увреждания, защото това е една стъпка към осигуряването на достоен живот за тях.

„Честно казано, не разбирам притесненията на работодателите, защото във варианта, представен пред социалната комисия, се дава възможност на работодателите да използват и други алтернативни мерки. Първо, квотите са задължителни само, ако има подходящи условия, добра производствена среда, само, ако има хора с увреждания, които да отговорят на потребностите на работодателя и само в случай, че той предпочете, вместо да наеме хора с увреждания, да приеме други алтернативни мерки за тяхната подкрепа“, подчерта Манолова.

Според нея квотите ще бъдат изпълнявани само от социално ангажираните и социално отговорните работодатели, които тепърва ще оценят ресурса, който представляват хората с увреждания за брутния вътрешен продукт и икономиката на страната.

„Моето огромно притеснение при изготвянето на пакета от закони за хората с увреждания бе какво ще се случи на 1 януари 2019 г. Дали наистина  огромните очаквания и надежди, които хората с увреждания имат към правеното  от нас законодателство, ще се сбъднат, дали няма да ги разочароваме. Смея да твърдя, че благодарение на нашата обща работа, на работата, която Вие депутатите ще свършите в парламента, наистина ще успеем да покажем, че реформата в тези политики започва“, категорична бе Мая Манолова.

          Националният обществен защитник подчерта, че Законът за личната помощ е кауза от седем национални протеста на майките на деца с увреждания и е изготвен заедно с екипа на омбудсмана, внесен в парламента и припознат от депутатите на ПП „Воля“ и ПГ „БСП за България“.

„Нека да е ясно, че този закон е жизненоважен за хората с увреждания, за техните семейства. Той ще им осигури нормален живот. В момента родителите на деца и лица с най-тежки увреждания реално са извън гражданския оборот. Те имат минимални социални осигуровки, нямат здравни осигуровки, не могат да работят. Този закон ще им даде този шанс“, подчерта омбудсманът.

Според нея най-важното, което Законът за личната помощ ще промени, е да създаде устойчивост в предоставянето на лична помощ, защото в момента Министерството на труда и социалната политика развива програми за асистентски услуги, но реално хората с увреждания, които имат личен асистент по различни данни, са между 11 300 и 14 000 души.

„Това, което ще даде законът, е предвидимост, устойчивост и справедливост за хората с увреждания, които имат най-голяма нужда от лична помощ“, обобщи Манолова.

Тя разясни, че от Закона за личната помощ през следващата година ще могат да се ползват около 86 000 души - лицата с трайни увреждания, които имат определена 90 и над 90 на сто трайно намалена работоспособност и право на чужда помощ, децата с трайни увреждания – с 50 и над 50% трайно намалена работоспособност/ вид и степен на увреждане с право на чужда помощ и децата с трайни увреждания над 90% без право на чужда помощ.

„През 2019 г. също така предлагаме лимит на часовете, които могат да ползват хората с увреждания. Те са разписани в Плана за действие, ще бъдат включени и в проекта на закон“, допълни омбудсманът.

Очакванията са, че Законът за личната помощ ще влезе в сила от 1 януари 2019 г., а Правилникът за прилагане на Закона за хората с увреждания ще бъде готов до 1 април същата година. По думите на Мая Манолова първите хора с увреждания, които ще преминат през индивидуална оценка по Закона за хората с увреждания и по Закона за личната помощ, ще бъдат хората с увреждания с право на чужда помощ и децата с увреждания.

„Оценката за потребностите от лична помощ се предлага да бъде част от индивидуалната оценка, така че проблемите и потребностите на един човек с увреждане да се разглеждат комплексно“, поясни още общественият защитник.

Тя допълни, че от 150 млн. лв., които правителството отпуска на хората с увреждания през 2019 г., по-голямата част ще бъдат за Закона за хората с увреждания, а за Закона за личната помощ остават 18 млн. лв., но социалното министерство ще направи реорганизация на средствата, така че Законът за личната помощ да започне да функционира.

ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България