Организирането на публичната дискусия се наложи заради стотиците жалби, които се получават в институцията на омбудсмана срещу топлофикационните дружества у нас. Само за последните три месеца в институцията са постъпили 300 оплаквания, което прави средно по 100 на месец, обяви общественият защитник.
В продължение на три часа и двайсет минути Мая Манолова и екипът й изслушваха присъстващите, като повече от 50 души се възползваха от възможността да представят казусите си, а останалите ги предоставиха в писмен вид.
В началото на приемната омбудсманът обобщи най-честите проблеми на гражданите с „Топлофикация“ - неясни фактури, невъзможност на хората да разбират данните от сметките и начинът им на формиране, дължимата такса „сградна инсталация“, съдебните дела и начисляваните съдебни такси, които често пъти надхвърлят дължимата сума.
Манолова представи и свой доклад за конкретните промени, за които ще настоява пред институциите – Столичната община, Министерството на енергетиката, ресорната комисия в парламента, КЕВР, фирмите за топлинно счетоводство, ръководството на „Топлофикация“. „Той вече им е разпратен и очаквам следващата седмица, когато организирам кръгла маса с тяхно участие да имаме конкретен резултат“, заяви омбудсманът.
„На първо място настоявам да отпадне изцяло изплащането на юрисконсултско възнаграждение от гражданите на „Топлофикация“. Освен това дружеството да бъде задължено да предупреждава своите абонати във всички случаи, в които пристъпва към съдебни дела и да дава 15-дневен срок за доброволно изпълнение, за да се избегне скъпата съдебна процедура. Да има или не такса „сградна инсталация“ да се решава от Общото събрание на етажната собственост, което и да определя методиката за разпределение и процентът „сградна инсталация“, бяха част от предложенията, представени от Мая Манолова на гражданския форум.
Освен това тя ще настоява да се опростят фактурите, така че всеки човек да може да разбере какво и защо дължи и да се сключват индивидуални договори с фирмите за топлинно разпределение.
Като мярка срещу крадците на топлоенергия омбудсманът ще предложи да бъде създадена „Топлинна полиция“.
„Защото тези, които ползват, а не плащат, крадат от добросъвестните платци, техните съседи, а не от монополното дружество“, аргументира се общественият защитник.
След дискусията Мая Манолова обяви, че докладът й ще бъде допълнен с предложенията, които чу от гражданите на място. Например – сметките за топла вода и парно да бъдат разделени, премахване на фирмите за дялово разпределение или поне да бъдат лицензирани от КЕВР, допускането на възможността решенията на регулаторната комисия да се обжалват в съда и др.