Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Обсъждания
    • Онлайн жалба
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Инициативи
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

В Доклада на омбудсмана за 2023 г.: 78 463 граждани търсят съдействие от институцията

петък, 29.03.2024
През 2023 г. 78 463 граждани и представители на организации са потърсили съдействие от институцията на омбудсмана, от тях 36 694 са се обърнали с колективни подписки и жалби по различни проблеми. Това показват данните от Годишния доклад за дейността на националния обществен защитник Диана Ковачева за 2023 г., който днес беше внесен в Народното събрание.

29 март 2024 г.

През 2023 г. 78 463 граждани и представители на организации са потърсили съдействие от институцията на омбудсмана, от тях 36 694 са се обърнали с колективни подписки и жалби по различни проблеми. Това показват данните от Годишния доклад за дейността на националния обществен защитник Диана Ковачева за 2023 г., който днес беше внесен в Народното събрание.

И още – 26 344 граждани са изслушани в приемните, организирани от омбудсмана и заместник-омбудсмана, в столицата и цялата страна. Получените жалби в институцията са точно 15 425 броя, от тях на първо място са сигналите от потребители на обществени услуги – 5551, следвани от тези, свързани с нарушени социални права, образование и здравеопазване – 2757, а на трето място са жалбите и сигналите, свързани с правото на собственост – 1434.

„Статистиката в годишния отчет за 2023 г. потвърждава една трайна тенденция – традиционно най-много са жалбите за нарушени потребителски права. Около 37% от гражданите се оплакват от доставчици на обществени услуги и частни юридически лица – електроразпределителни дружества и ВиК, мобилни оператори, банки, колекторски фирми“, отбелязва в увода на доклада проф. Ковачева и подчертава, че съжаление 2023 г. е била поредната година, в която Народното събрание не оставя време за приемането на конкретни стъпки за решаване на три основни проблема на потребителите.

Първата стъпка е приемането на Закона за несъстоятелността на физическите лица, защото България продължава да бъде единствената страна в ЕС, която няма законодателство, свързано специално с фалита на физическите лица, и страната ни все още е на първо място по лоши заеми в Европа. 

Втората – необходимостта от регламентиране на дейността на колекторите.

„Като национален омбудсман смятам, че е крайно време да се приеме закон, който категорично да спре всички безскрупулни практики, прилагани досега за натиск и принуждаване на хората да плащат, без да се отчита тяхното лично, семейно и здравословно състояние, просрочени задължения, с методи на „убеждаване“ на ръба на закона и с позоваване на неясни клаузи, които многократно увеличават задълженията“, подчертава омбудсманът.

Третият приоритетен въпрос за защита правата на потребителите, посочен от Диана Ковачева, е необходимостта от приемане на законодателни решения за неравноправните клаузи в договорите на фирмите за бързи кредити.

„Изпратих препоръка до председателя на Народното събрание и относно Законопроекта за представителните искове за защита на колективните интереси на потребителите, внесен от Министерския съвет на 13 април 2023 г. Този законопроект, който е от особено значение за защитата на правата и интересите на гражданите в качеството им на потребители, обаче не е поставян на дневен ред за обсъждане и гласуване вече 8 месеца“, обръща внимание проф. Диана Ковачева.

От доклада става ясно още, че изпратените становищата от институцията на омбудсмана през 2023 г. са 9 856, а препоръките до различни публични и частни органи, държавни и общински институции – 3 245, като от тях 92% са изпълнени изцяло или частично.

  • Резюме на английски език на Годишния доклад за дейността на омбудсмана през 2023 г. (9,078.31 kb)
  • Резюме на Годишния доклад за дейността на Омбудсмана през 2023 г. (8,910.15 kb)
  • Годишен доклад за дейността на Омбудсмана през 2023 г. (12,371.13 kb)
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България