На форума присъстваха заместник-министрите на енергетиката Жечо Станков и на регионалното развитие и благоустройството Малина Крумова, председателите на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов, на Комисията за водно и енергийно регулиране Иван Иванов, на Българската асоциация по водите Иван Иванов и др.
„Стремим се да решим всеки конкретен проблем на гражданите, но смятаме, че ролята на институцията на омбудсмана е да подпомогне институциите и държавата в правенето на политики, които да защитават обществения интерес, правата на потребителите, да предлага премени в законите, там където не са достатъчно ефективни чрез т.нар. косвена законодателна инициатива“, каза още Ковачева.
Заместник-омбудсманът обърна внимание на факта, че в последната година и половина националният обществен посредник Мая Манолова е внесла конкретни предложения за изменения в пакети закони, които да защитят правата на българските граждани.
Диана Ковачева открои четири съществени причини, довели до проблемните плащания: бедността и ниските доходи на хората, липсата на потребителска култура в някои от гражданите, несъвършенството на родното законодателство и наличието на недобросъвестни доставчици на обществени услуги.
„Системата трябва да бъде чувствителна към нуждите на уязвимите потребители. Малката пенсия, която е запорирана, лишава човек, освен от средства за издръжка и от достойно съществуване", допълни заместник-омбудсманът. Тя беше категорична, че проблемът е системен и не е редно омбудсманът да се намесва във всеки конкретен случай, за да защитава всеки човек по отделно, тъй като с индивидуални мерки не се решават конкретни системни проблеми и тъкмо по тази причина внася пакет от законодателни промени, които да решават проблема по същество, а не на парче.
Видео от изказването на заместник -омбудсмана:
https://www.youtube.com/watch?v=iC1iyR6Vma8
https://www.youtube.com/watch?v=Kmk6BiGGARM