18 май 2021 г.
Омбудсманът Диана Ковачева изпрати писмо до служебния министър на здравеопазването д-р Стойчо Кацаров във връзка с жалби и сигнали на граждани до институцията, свързани с проблеми при издаване на сертификати за ваксинация срещу COVID-19, вследствие на които на практика те не могат да получат документ, удостоверяващ поставените им ваксини.
Поради сериозността на проблема, освен писмената препоръка, Ковачева проведе и разговор с министъра, в който лично го информира за проблемите на жалбоподателите, а министър Кацаров я увери, че до петък, 21 май, проблемите, с които омбудсманът го е сезирал, ще бъдат отстранени.
„Един от сериозните проблеми, с които граждани се обръщат към мен и, който към момента не е решен, е невъзможността електронната система да генерира сертификат в случаите, когато гражданите са ваксинирани с втора доза на ваксина, различна от първата“, пише омбудсманът.
Доц. Ковачева посочва, че същевременно, от жалбите и сигналите е видно, че лечебните заведения и Регионалните здравни инспекции, към които гражданите се обръщат за съдействие, не разполагат с възможност за корекция на вече въведени данни, което може да бъде направено единствено от „Информационно обслужване“ АД, за което обаче няма определен ред и срокове.
Омбудсманът дава пример с жалба на гражданка, която в сигнала си посочва, че е ваксинирана в Регионалната здравна инспекция – Стара Загора с две дози от ваксината Pfizer-BioNTech COVID-19, за което й е издадено картонче. Жената обръща внимание, че при поставянето на втората доза, от РЗИ са отказали да й издадат сертификат и са я насочили да го получи от личния си лекар или с КЕП. При проверка в електронното й медицинско досие е установено, че в него се съдържа информация за поставена само първа доза и то на друга ваксина - тази на AstraZeneca. Жалбоподателката уверява, че двукратно се е обръщала към РЗИ – Стара Загора с искане да получи сертификат, както и към Министерство на здравеопазването. Прилага получени отговори от РЗИ – Стара Загора, в които случилото се е определено първо като „допуснато объркване при регистрацията на Вашата ваксинация“, а впоследствие като „техническа грешка“ и се отбелязва, че корекция не може да бъде направена на местно ниво, а само от Информационно обслужване, което е сигнализирано.
„В жалбите на гражданите се посочва, че не са успели да получат електронен сертификат след ваксинация с втора доза на ваксината на AstraZeneсa, когато тя е извършена в по-кратък срок от определената в електронната система дата за прилагане на втората доза. Като пример бих искала да отбележа жалба от гражданка по този повод, във връзка с която съм отправила препоръка до болницата, в която е поставена ваксината, пише омбудсманът и допълва, че се съобщава също за издадени сертификати, които се различават от образеца, генериран от електронната системата и нямат QR код.
„Наред с това, в публичното пространство беше изнесена информация за чуждестранни студенти по медицина, личните данни, на които са сгрешени в системата, съответно в генерираните сертификати за ваксинация, но до момента данните не са коригирани. Видно от описаните по-горе случаи, налице са проблеми както при въвеждане на данните в информационната система и генериране на сертификат, така и относно реда, възможностите и сроковете за корекция на вече въведени грешни данни“, категорична е Диана Ковачева.
В писмото си до здравния министър тя настоява за извършване на проверки и предприемане на спешни мерки за отстраняване на посочените проблеми в Националната здравно-информационна система, както и за регламентиране на достъпна възможност за своевременна корекция на допуснати грешки и неточности.
„Очаквам също на гражданите, на които по някоя от посочените по-горе причини към момента все още не е издаден сертификат с коректни данни за проведените имунизации, да бъде оказано съдействие за коригиране на данните и издаването на сертификат за ваксинация срещу COVID-19 в кратък срок“, завършва общественият защитник.
Препоръката тук