Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба за липса на защита по ЗЗЛПСПОИН
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • ООН
      • Европейски съюз
      • Съвет на Европа
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Права на жените, защита от дискриминация и език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
  • Събития
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Новини

Новини

Омбудсманът сезира енергийния министър за високите ноемврийски сметки за парно и поиска проверка на „Топлофикация София“

понеделник, 21.12.2020
Омбудсманът Диана Ковачева сезира енергийния министър Теменужка Петкова заради десетките писма на граждани, които протестират срещу високите сметки за парно за м. ноември и средното им увеличение с 29% спрямо същия период на миналата година.
21 декември 2020 г.

Омбудсманът Диана Ковачева сезира енергийния министър Теменужка Петкова заради десетките писма на граждани, които протестират срещу високите сметки за парно за м. ноември и средното им увеличение с 29% спрямо същия период на миналата година.

„До омбудсмана постъпват жалби срещу „Топлофикация София“ ЕАД, свързани с неочаквано високи сметки за топлинна енергия за м. ноември 2020 г. Обърнато е внимание върху прекомерно повишаване на специфичния разход на енергия за подгряване на 1 куб.м топла вода, както и за значително нарастване на дела на енергията, отдадена от сградната инсталация. Гражданите настояват за изясняване на действителните причини за драстичното повишаване на сметките за отопление и топла вода, което напълно подкрепям“, подчертава Ковачева.

Тя допълва, че в условията на извънредна епидемична обстановка, когато доходите на домакинства намаляват, не бива да се допуска неоснователно завишение на сметките за парно отопление.

Омбудсманът информира енергийния министър, че във връзка с неочаквано високите сметки за топлинна енергия за м. ноември 2020 г., начислени от „Топлофикация София“ ЕАД на битови клиенти, вече се е обърнала към председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране с настояване за проверката им.

„Подчертах, че те са доказателство за необходимостта от спешно намаляване на цените на топлинната енергия още от 1 януари 2021 г. за всички битови клиенти на топлофикационните дружества с основно гориво природен газ, за което призовах още на 14.12.2020 г. При реална цена на газа за месеца - 28,21 лв./мВтч, гражданите са заплащали на „Топлофикация София“ ЕАД за горивото по 30,04 лв./мВтч. Надплащането е налице не само за м. ноември 2020 г., но и за цялото второ полугодие на 2020 г.“, категорична е омбудсманът.

В писмото си до Петкова обществената защитничка подчертава, че също така е призовала КЕВР и за промени в Наредба № 5 от 2014 г. за регулиране на цените на топлинната енергия, в сила от 22.05.2020 г. Разпоредбата на чл. 22, ал. 1 от Наредбата ограничава възможностите за изменение на цените до един път на 6 месеца по време на регулаторния/ценовия период.

„Отправих препоръка към КЕВР да извърши извънредна проверка на „Топлофикация София“ ЕАД относно спазването на чл. 5, т. 4, 5, 6, 7 и 8 от Общите условия за продажба на топлинна енергия за битови нужди от „Топлофикация София” EАД на клиенти в град София“”, пише още омбудсманът.

Диана Ковачева настоя и пред енергийната министърка да се извърши извънредна проверка на „Топлофикация София“ ЕАД във връзка със спазването на задълженията й за осигуряване на непрекъснато и ефективно топлоснабдяване чрез поддържане на абонатните станции.

 „Искам да обърна внимание и върху предстоящото въвеждане на дистанционно отчитане на уредите за дялово разпределение, което безспорно е в интерес на потребителите на топлинна енергия. Това ще сложи край на прогнозните сметки. В тази връзка очаквам и становището на Министерство на енергетиката относно възможностите за подпомагане на енергийно бедните домакинства за преоборудване на жилищата им с дистанционни уреди“, написа в заключение омбудсманът.

Препоръката тук

 

ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България