Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • Съвет на Европа
      • Европейски съюз
      • ООН
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Право на добро управление и добра администрация
  3. Българската администрация се нуждае от нова "ДНК-структура"

Българската администрация се нуждае от нова "ДНК-структура"

Изказване на Борислав Цеков пред организираната от омбудсмана на Република България конференция „Между свободата и подчинението.
Изказване на Борислав Цеков пред организираната от омбудсмана на Република България конференция „Между свободата и подчинението.  

Вземам повод от казаното дотук и ще се опитам да изляза извън формално-нормативисткия подход към правото на всеки гражданин на добро управление и добра администрация. Това право не бива да се свежда само до идеята за добро административно обслужване, каквато тенденция има в Европейския съюз – чл. 41 от Хартата за основните права на ЕС и Европейския кодекс за добро поведение на администрацията. Основните характеристики на доброто управление са известни и добре дефинирани в редица актове на ООН, Съвета на Европа и пр. И те са – ефикасни механизми за гражданско участие, прозрачна и некорумпирана политическа система, отчетност на държавните органи, модерно административно обслужване, включване на уязвимите групи, въвеждане на електронно управление и пр. И те постепенно заживяват и в нашата държавна система. С всички съпътстващи провали, напрежения и конфликти.

Трябва да се каже, че българската администрация в никакъв случай не е по-лоша от тази в много от държавите-членки на ЕС. Казано на шега, тя е истинска лимузина, макар и от стар модел, в сравнение с тромавите бюрократични таратайки на някои от средиземноморските държави, например! Но това е без значение.

Целият въпрос е защо нашата администрация не е толкова компетентна и ефикасна колкото е администрацията в държави като Ирландия и Естония, например, които успяха да направят качествен скок в социално-икономическото си развитие и влязоха в ритъма на модерния свят.

И още - защо пропастта между гражданите и администрацията все повече прилича на истинска бездна? Защо администрацията пречи на бизнеса? И всичко това след като през последните 10 години беше извършена всеобхватна административна реформа – нормативна и структурна?

Отговори много, но ще спра накратко вниманието ви само на един от тях. И той е, че все още не е сменена самата „ДНК-структура” на управлението. Управлението не като партийно-политическа власт, а като начин за реализация на политики.

Проблемът не е просто в обслужването на едно гише, премахването на ненужните разрешителни режими или съкращаването на раздутата бюрокрация с някакъв процент. Проблемът е в матрицата, по която работи администрацията.

Какво имам предвид? Сегашната „ДНК-структура” на управлението у нас предопределя до голяма степен, че реализацията на политиките става предимно чрез инструментариума на традиционната, някои хора с по-академично мислене вероятно биха употребили израза „веберова”, бюрокрация. Триадата „норма-процедура-санкция” е всемогъща. Командно-административното начало е всевластно. И какво се получава?

Ако искаме да задължим търговските обекти да издават касови бележки – въвеждаме глоба за клиентите, които не ги взимат. Вместо да им предоставим някакво поощрение, за да го правят – например данъчно.

Ако искаме държавата да насърчава високите технологии създаваме изпълнителна агенция.

Ако целта е да се обезпечава с аналитични разработки финансово-икономическата политика на държавата – пак създаваме агенция. И всички знаем, че това не са теоретични примери, а реални държавни ведомства съществували преди и сега със своите щатни бройки, бюджети, процедури, актове...

Вярно е, че преди десетилетия бюрокрацията със своята йерархия и функционално разпределение е била символ за рационална организация, позволяваща да се изпълняват комплексни държавни задачи. Тя е наистина е дала на държавното устройство онова, което е допринесъл конвейера за фабричното производство. Динамиката на модерната държава обаче все повече прави този „конвейер” непродуктивен. Традиционната бюрокрация не може да подобри качеството на публичните услуги толкова чувствително, колкото изисква едно модерно общество.

Опасявам се обаче, че в България моралното остаряване на традиционната бюрокрация би имало още по-тежки последствия ако допуснем свръхрегулацията на ЕС, която все повече предизвиква критики в цяла Европа, да инфектират прекомерно и българското управление и администрация.

На базата на тези доста едри щрихи бих искал да подчертая убеждението си, че за да променим „ДНК-структурата” на управлението и администрацията у нас, трябва все по-цялостно да прилагаме някои от модерните подходи, използвани в развитите държави. Разбира се адаптирани към нашите условия. Затова без излишни теоретизации ще дам няколко илюстрации за онова, което се обозначава като „мрежово управление” и „управление чрез пазара”. Най-вече за да подчертая, че тези практики и модели на управление не се прилагат у нас достатъчно.

Както е известно, при мрежовото управление държавата не използва държавни чиновници и бюрократични структури, за да постигне определен резултат и да предостави дадена публична услуга. Защото има редица случаи, когато е далеч по-целесъобразно да се финансира мрежа от структури на частния сектор - научни центрове, граждански организации, корпорации. Тук предимството е в по-голямата гъвкавост и, което е най-важното, по-високия потенциал за иновации, които притежава частния сектор в сравнение с държавните органи. Връщайки се на примерите, които посочих, това означава, че вместо да се поддържа държавна агенция за икономически анализи и прогнози или пък за информационни технологии, е далеч по-ефикасно, а и изгодно за бюджета, да се финансират компетентни частни научни и експертни центрове вън от системата на администрацията.

Но ако известно подобие на този подход си пробива понякога път и в нашата управленска действителност под европейското название „публично-частно партньорство”, то управлението чрез пазара е дълбоко непопулярен у нас модел.

Ако при мрежовото управление държавата използва бюджетни средства, но финансира с тях не публични органи, а частни структури, които доставят определени публични услуги, то при управлението чрез пазара не се ангажират нито публични органи, нито бюджетни средства. Държавата използва своите властнически правомощия, за да създаде пазар, чрез който да постигне определена публична цел.

Ето няколко конкретни илюстрации. Азбучен е примерът от времето на администрацията на Линдън Джонсън, когато в сериозен обществен проблем се превръща масовото изхвърляне кутии и бутилки от бира и други напитки по магистралите в САЩ. Вместо да създаде агенция за почистване на магистралите, да назначи държавни чиновници, които да ги почистват, да постави камери и да налага глоби на нарушителите, администрацията прави нещо необичайно за онова време - решава да създаде пазар. Чрез законово въвеждане на паричен депозит за бутилките и кутиите, властите създават икономически стимул за гражданите: за едни - да не ги изхвърлят, а за други - да ги събират.

Много примери за управление чрез пазара има в сферата на екологията. Ето още един - през 1991 г., пак в САЩ, беше приет федерален закон, който създаде пазар на емисиите на серен диоксид. Въведени бяха квоти за вредни емисии и право на заводите, които са внедрили екологично чисти технологии да продават своите неизползвани квоти на онези, които все още са ги внедрили. По-късно, между другото, този модел се приложи и на международно равнище с Протокола от Киото.

Ето и една още по-модерна, макар и дискусионна илюстрация на идеята за управление чрез пазара. Вместо да се финансират държавните училища на калпак, се въвеждат ваучери, които се дават на родителите. И тези ваучъри, а оттам и бюджетното финансиране, отиват в училището, в което родителите са избрали да учи детето им. Създавайки по този начин конкурентен пазар в сферата на средното образование. И така нататък.

С тези доста едри щрихи бих искал да подчертая убеждението си, че адаптираното към българските условия прилагане на описаните модели на управление има потенциала да промени „ДНК-структурата” на българската администрация, така че тя да стане по-гъвкава и по-ефикасна. А оттам и идеята, че всеки граждани има право на добро управление и добра администрация ще напусне мъгливите зони на теорията; ще се преодолее тесногръдото разбиране, което го свежда само до административното обслужване и ще се превърне в социална реалност.

И тогава вероятно ще се изправим пред цялата острота на вечния въпрос – може ли да има добро управление и добра администрация без добри и активни граждани ? И обратно. Но това е проблем, който си заслужава отделно обсъждане.
  • Под-индекс "Отговорност и надеждност"
  • 22-ма кметове от Регионална асоциация „Тракия” се ангажираха да изпълняват препоръките на омбудсмана за добро управление
  • Омбудсманът на Република България организира работна среща с местните обществени посредници
  • Гиньо Ганев представи Наръчник за добро управление в общините
  • Гиньо Ганев: Недостатъчната отчетност и прозрачност на органите на властта е хроничен проблем в България
  • Омбудсманът събира на среща представители на местните власти от Асоциацията на дунавските общини „Дунав”
  • Омбудсманът представи методиката за оценка на доброто управление в общините
  • Обучение по проект на омбудсмана за доброто управление в местната власт
  • Стойност на Индекса за добро управление в местната власт за 2009 година
  • Предназначение и структура на Индекса на добро управление в местната власт
  • www.frognews.bg / 15 март 2016г.
  • Под-индекс "Законност на действията на местната власт"
  • Омбудсманът събира на среща местните власти и кметове на общини от регионална асоциация „Тракия”
  • Под-индекс "Откритост и прозрачност"
  • Под-индекс "Отчетност"
  • Под-индекс "Ефективност и ефикасност"
  • Под-индекс "Сътрудничество (партньорство)"
  • Под-индекс "Кохерентност на разработваните политики"
  • Методика за оценка на доброто управление в общините
  • Таблици за оценка на доброто управление в общините
  • Правото на добро управление и на добра администрация (щрихи и разсъждения)
  • За обхвата и съдържанието на правото на добро управление и добра администрация
  • Българската администрация се нуждае от нова "ДНК-структура"
  • Омбудсманът предприема поредица от дискусионни срещи с местните власти и новите кметове на общини в страната
  • Омбудсманът обяви основните политики на институцията за 2007 година
  • Омбудсманът Гиньо Ганев организира дискусия „Между свободата и подчинението. Правото на добро управление и добра администрация”
  • Дискусия за доброто управление като понятие и като основно право на гражданите се проведе по инициатива на омбудсмана на Република България
  • Омбудсманът организира конференция на тема „Правото на добро управление - отвъд пожеланията и декларациите"
  • Гиньо Ганев: Правото на добро управление все още стои само на хартия
  • Започна международната конференция "Омбудсманът законността и доброто управление"
  • Омбудсмани от над 20 европейски страни идват на двудневно посещение в България за конференция, посветена на доброто управление
  • Омбудсманът ще представи препоръките си към общинските и държавните органи на управление за осъществяването на реална децентрализация на властта
  • Гиньо Ганев: Необходимо е държавата да се освободи от прекаления си централизъм
  • Гиньо Ганев: Всички кандидати трябва да се ангажират с препоръките на омбудсмана за доброто управление в общините
  • Гиньо Ганев: В модерния свят една власт е над всичко – властта на правата на човека
  • Омбудсманът Гиньо Ганев и кметът на Видин Румен Видов подписаха Протокол за добро управление на общината
  • Омбудсманът на среща с местните власти и новите кметове на общини в област Перник
  • 160 жалби до омбудсмана от област Велико Търново
  • Омбудсманът стана гарант за доброто управление на новия кмет на Пловдив
  • Кметът на Ловеч се ангажира да прилага препоръките на омбудсмана
  • Започна реализацията на Проекта на омбудсмана „Прилагане на принципите на доброто управление в местната власт”
  • Омбудсманът на Република България планира работни срещи с местните обществени посредници
  • Омбудсманът на Република България и местните обществени посредници се обединиха около принципите на доброто управление
  • Омбудсманът на Република България организира работна среща с местните обществени посредници
  • Гиньо Ганев събира в София европейските омбудсмани на конференция за правата на човека
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България