Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • Съвет на Европа
      • Европейски съюз
      • ООН
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Право на добро управление и добра администрация
  3. За обхвата и съдържанието на правото на добро управление и добра администрация

За обхвата и съдържанието на правото на добро управление и добра администрация

В разбирането за правото на добро управление и на добра администрация съществуват някои нюанси по отношение на съдържанието и обхвата на понятието, които би било добре да бъдат уеднаквени.
І. За обхвата и съдържанието  на понятието:

В разбирането за правото на добро управление и на добра администрация съществуват някои нюанси по отношение на съдържанието и обхвата на понятието, които би било добре да бъдат уеднаквени.

В обобщен вид могат да се посочат две основни трактовки на правото на добро управление (администрация):

-    Добро управление (администрация) означава добро административно обслужване и е приравнено на законосъобразно административно обслужване.

 Това нормативистко разбиране, правото на добро управление (администрация) е идентично с правото на гражданите да получават добри административни услуги и се свежда до технологията на административното обслужване, очертана като принципи и изисквания в чл. 41 от Хартата за основните права на ЕС. Доброто административно обслужване в голяма степен се приема за равнозначно на законосъобразното административно обслужване -  „законът е закон и трябва да се спазва”.

-    Добро управление (администрация) означава добро административно обслужване, съчетано с предвидим и прозрачен процес на подготовка и изпълнение на решенията, насочен към удовлетворяване на справедливите обществени очаквания.

Това схващане допълва нормативисткото разбиране с идеята, че не е достатъчно само спазването на принципите за справедливо, обективно и в разумен срок административно обслужване на гражданите. Необходимо е, начинът, по който функционират държавните и местни органи и механизмите, чрез които се осъществяват решенията, зададени от политическото управление, да съответстват на справедливите обществени очаквания и на изискванията, заложени както на конституционно, така и на международноправно равнище. Това означава, например прозрачност и гражданско участие в процеса на подготовка на проекти за актове и решения на държавните и общински органи; ясни механизми за отчетност на публичните институции; предвидимост на администрацията; гарантиране на равните възможности и приобщаване на уязвимите групи и пр.

ІІ. Омбудсманът на България и по-широкото разбиране за правото на добро управление

Ролята на омбудсманската институция, независимо от националните специфики, може да се определи, като: застъпничество за правата и свободите на гражданите, когато те се нарушават или даже само застрашават от публичната администрация. Погледната от друг зрителен ъгъл тази роля може да бъде описана и така: осъществяване на граждански контрол върху публичната администрация и застъпничество за преодоляване на конфликти между гражданите и администрацията.

За да изпълнява пълноценно своята роля на застъпник за правата на гражданите, омбудсманът е длъжен да отиде в своята преценка за поведението на един държавен орган или администрация отвъд технологията административното обслужване. Защото даден административен акт или действие на органите на властта от формално гледище може да спазва закона, а същевременно правата на гражданите да бъдат накърнени. От друга страна – омбудсманът се застъпва не само при индивидуални случаи на нарушения, а и когато констатира практики, които застрашават правата и придобиват характер на явления. Не е задължително тези практики да нарушават конкретно правата на отделния гражданин или на цели групи. Достатъчно е да се създава само риск за потенциални нарушения; да се застрашават правата и свободите, без да се е стигнало до конкретен индивидуален казус. И в това е големият смисъл на правото на омбудсмана да предприема проверки по собствена инициатива, без да чака жалби или сигнали от граждани.

Очевидно е, че обществената роля на омбудсмана не би могла да се осъществява пълноценно само на базата на нормативисткото разбиране за правото на добро управление.

Омбудсманът е длъжен да следи за спазването на цялата палитра права и свободи на гражданите, прогласени на конституционно ниво. И точно поради това само оценката на административното обслужване не е достатъчна. Анализът на различните видове права (граждански, политически, социални, икономически и пр.) показва, че „матрицата” на нормативисткото разбиране за правото на добро управление не дава необходимата база за оценка на дейността на администрацията, с оглед спазването на тези права. Например, т.нар. комуникационни права – правото да се търси и разпространява информация, свободата на изразяване, достъпа до обществена информация и пр. Те няма да бъдат гарантирани ефикасно, ако омбудсманът следи само за спазването на установените процедури и срокове за предоставяне на информация от публичните институции в конкретни индивидуални случаи, базирайки своята преценка на нормативисткото разбиране за добро управление. Негова задача е и да упражнява граждански контрол за това доколко начинът на функциониране на публичната администрация гарантира и зачита тези права - като преценява, например, дали е гарантирана прозрачността при подготовката на проекти за актове; дали съществуват механизми за гражданско участие и за оценка на въздействието на нормативните актове и пр. Същото се отнася до останалите категории права. Друга илюстрация на този подход - ако едно правителство е приело стратегия за по-пълно гарантиране на правата на хората с увреждания, то дълг на омбудсмана е да пита защо тази стратегия не се изпълнява или се изпълнява лошо.

За да прави такава по-широка оценка на дейността на администрацията, омбудсманът трябва да има система от критерии, които надхвърлят критериите за добро административно обслужване. Административната услуга, която гражданинът получава е само едно звено от отношенията „гражданин-администрация”. Омбудсманът е призван да брани правата на гражданите и в процеса на подготовка на вземането на решения от администрацията, и при тяхното изпълнение. Такава система от критерии се съдържа в по-широкото разбиране за правото на добро управление и добра администрация, изведено в редица документи и актове на Съвета на Европа, Европейския съюз, ООН и международните финансови институции:

а/ Върховенство на закона и на правата на човека.

б/ Предвидимост, прозрачност и ефикасност в работата на администрацията на всички нива.

в/ Отчетност на държавните и общинските органи.

г/ Гаранции за гражданското участие в процеса на вземане на решения.

д/ Равни възможности и приобщаване.

е/ Политика на съгласието и баланса на интереси в обществото.

Тези критерии, разбира се, следва да бъдат адаптирани от омбудсмана към националната обществена и институционална среда и потребности. Но те са в основата на формирането на една компетентна и човечна администрация, работеща в услуга на гражданите и защитаваща обществения интерес.
  • Под-индекс "Отговорност и надеждност"
  • 22-ма кметове от Регионална асоциация „Тракия” се ангажираха да изпълняват препоръките на омбудсмана за добро управление
  • Омбудсманът на Република България организира работна среща с местните обществени посредници
  • Гиньо Ганев представи Наръчник за добро управление в общините
  • Гиньо Ганев: Недостатъчната отчетност и прозрачност на органите на властта е хроничен проблем в България
  • Омбудсманът събира на среща представители на местните власти от Асоциацията на дунавските общини „Дунав”
  • Омбудсманът представи методиката за оценка на доброто управление в общините
  • Обучение по проект на омбудсмана за доброто управление в местната власт
  • Стойност на Индекса за добро управление в местната власт за 2009 година
  • Предназначение и структура на Индекса на добро управление в местната власт
  • www.frognews.bg / 15 март 2016г.
  • Под-индекс "Законност на действията на местната власт"
  • Омбудсманът събира на среща местните власти и кметове на общини от регионална асоциация „Тракия”
  • Под-индекс "Откритост и прозрачност"
  • Под-индекс "Отчетност"
  • Под-индекс "Ефективност и ефикасност"
  • Под-индекс "Сътрудничество (партньорство)"
  • Под-индекс "Кохерентност на разработваните политики"
  • Методика за оценка на доброто управление в общините
  • Таблици за оценка на доброто управление в общините
  • Правото на добро управление и на добра администрация (щрихи и разсъждения)
  • За обхвата и съдържанието на правото на добро управление и добра администрация
  • Българската администрация се нуждае от нова "ДНК-структура"
  • Омбудсманът предприема поредица от дискусионни срещи с местните власти и новите кметове на общини в страната
  • Омбудсманът обяви основните политики на институцията за 2007 година
  • Омбудсманът Гиньо Ганев организира дискусия „Между свободата и подчинението. Правото на добро управление и добра администрация”
  • Дискусия за доброто управление като понятие и като основно право на гражданите се проведе по инициатива на омбудсмана на Република България
  • Омбудсманът организира конференция на тема „Правото на добро управление - отвъд пожеланията и декларациите"
  • Гиньо Ганев: Правото на добро управление все още стои само на хартия
  • Започна международната конференция "Омбудсманът законността и доброто управление"
  • Омбудсмани от над 20 европейски страни идват на двудневно посещение в България за конференция, посветена на доброто управление
  • Омбудсманът ще представи препоръките си към общинските и държавните органи на управление за осъществяването на реална децентрализация на властта
  • Гиньо Ганев: Необходимо е държавата да се освободи от прекаления си централизъм
  • Гиньо Ганев: Всички кандидати трябва да се ангажират с препоръките на омбудсмана за доброто управление в общините
  • Гиньо Ганев: В модерния свят една власт е над всичко – властта на правата на човека
  • Омбудсманът Гиньо Ганев и кметът на Видин Румен Видов подписаха Протокол за добро управление на общината
  • Омбудсманът на среща с местните власти и новите кметове на общини в област Перник
  • 160 жалби до омбудсмана от област Велико Търново
  • Омбудсманът стана гарант за доброто управление на новия кмет на Пловдив
  • Кметът на Ловеч се ангажира да прилага препоръките на омбудсмана
  • Започна реализацията на Проекта на омбудсмана „Прилагане на принципите на доброто управление в местната власт”
  • Омбудсманът на Република България планира работни срещи с местните обществени посредници
  • Омбудсманът на Република България и местните обществени посредници се обединиха около принципите на доброто управление
  • Омбудсманът на Република България организира работна среща с местните обществени посредници
  • Гиньо Ганев събира в София европейските омбудсмани на конференция за правата на човека
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България