Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • Съвет на Европа
      • Европейски съюз
      • ООН
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Право на добро управление и добра администрация
  3. Под-индекс "Отчетност"

Под-индекс "Отчетност"

Под-индекс "Отчетност"


Има: Индекс на местната администрация

Иоп: Индекс на обективните показатели (независими експерти)

Иом: Индекс на общественото мнение

Стойността на индекса на този елемент е малко по-нисък от общия индекс и възлиза на 42,20 пункта.

Оценките на трите анкетирани групи се различават значително. Индексът на общественото мнение за този елемент е едва 23,23 пункта, което може да се определи като изключително ниско ниво на въвеждане на принципа отчетност. Независимите експерти оценяват този елемент на средно ниво. В същото време Индексът, получен от мнението на представителите на местната администрация се доближава до максимума.

Наличие на механизми за измерване на изпълнението и система за оценка.

Гражданите дават много ниска оценка на запознаването им с годишния доклад или отчет за дейността на кмета и общинската администрация. Причината за това, обаче, може да се дължи в по-голяма степен на незаинтересованост от страна на гражданите към темата, отколкото на липсата на информация, тъй като оценката, която дава местната администрация за предоставянето на подобна информация е 97,51 - близка до максималната. Малко по-негативна, но отново много висока, е оценката по отношение на периодичното отчитане на общинския съвет пред гражданите.

Независимите експерти дават средни оценки на обективността на съществуващите механизми за измерване на ефективността на местните власти. Причината за дисбаланса могат да се търсят в две посоки: от една страна прилагане на недостатъчно добри механизми за измерване на ефективността, а от друга -недостатъчна заинтересованост на гражданите.

Наличие на механизми за отчитане изразходването на бюджетни средства.

Малко по-високо, но все така негативно, е мнението на гражданите по отношение на отчетността на изразходването на бюджетните средства. Всички оценки на индикаторите от Индекса на общественото мнение са под 30 пункта. Това означава, че гражданите в минимална степен са наясно за какви основни дейности се изразходва общинския бюджет и причината за това е недостатъчно ясното и изчерпателно предоставяне на информацията за изразходване на бюджета и за възлаганите обществени поръчки. В същото време, общинската администрация оценява с много висока оценка публикуването на отчети за изразходването на бюджета на общината на годишна база. Много близка до максималната е оценката за предоставяне на информация за възлаганите обществени поръчки. На базата на отговорите на независимите експерти, може да бъде направен извод, че механизмите за предоставяне на информация за изразходването на общинския бюджет от една страна съществуват, но са  сравнително неефективни, а от друга страна - гражданите не са заинтересовани в достатъчна степен.

Ниска оценка (42,50 пункта) дават независимите експерти по отношение на публикуването на отчети за изпълнението на обществените поръчки.

Над 95 пункта е оценката на администрацията за предоставянето на информация за формирането на местните данъци и такси и степента на предоставяне на информация за управление на общинската собственост.

Наличие на етичен кодекс за поведение и превенция на конфликт на интереси на общински съветници и служители в общинската администрация.

Този аспект на самоуправлението се оценява само от представителите на администрацията и независимите експерти.

Оценката получена от твърдението на местната администрация за наличието на такъв етичен кодекс е 70,41 пункта. Оценката за ефективността на този инструмент, която дават независимите експерти, отново е много по-ниска – 37,98 пункта.
  • Под-индекс "Отговорност и надеждност"
  • 22-ма кметове от Регионална асоциация „Тракия” се ангажираха да изпълняват препоръките на омбудсмана за добро управление
  • Омбудсманът на Република България организира работна среща с местните обществени посредници
  • Гиньо Ганев представи Наръчник за добро управление в общините
  • Гиньо Ганев: Недостатъчната отчетност и прозрачност на органите на властта е хроничен проблем в България
  • Омбудсманът събира на среща представители на местните власти от Асоциацията на дунавските общини „Дунав”
  • Омбудсманът представи методиката за оценка на доброто управление в общините
  • Обучение по проект на омбудсмана за доброто управление в местната власт
  • Стойност на Индекса за добро управление в местната власт за 2009 година
  • Предназначение и структура на Индекса на добро управление в местната власт
  • www.frognews.bg / 15 март 2016г.
  • Под-индекс "Законност на действията на местната власт"
  • Омбудсманът събира на среща местните власти и кметове на общини от регионална асоциация „Тракия”
  • Под-индекс "Откритост и прозрачност"
  • Под-индекс "Отчетност"
  • Под-индекс "Ефективност и ефикасност"
  • Под-индекс "Сътрудничество (партньорство)"
  • Под-индекс "Кохерентност на разработваните политики"
  • Методика за оценка на доброто управление в общините
  • Таблици за оценка на доброто управление в общините
  • Правото на добро управление и на добра администрация (щрихи и разсъждения)
  • За обхвата и съдържанието на правото на добро управление и добра администрация
  • Българската администрация се нуждае от нова "ДНК-структура"
  • Омбудсманът предприема поредица от дискусионни срещи с местните власти и новите кметове на общини в страната
  • Омбудсманът обяви основните политики на институцията за 2007 година
  • Омбудсманът Гиньо Ганев организира дискусия „Между свободата и подчинението. Правото на добро управление и добра администрация”
  • Дискусия за доброто управление като понятие и като основно право на гражданите се проведе по инициатива на омбудсмана на Република България
  • Омбудсманът организира конференция на тема „Правото на добро управление - отвъд пожеланията и декларациите"
  • Гиньо Ганев: Правото на добро управление все още стои само на хартия
  • Започна международната конференция "Омбудсманът законността и доброто управление"
  • Омбудсмани от над 20 европейски страни идват на двудневно посещение в България за конференция, посветена на доброто управление
  • Омбудсманът ще представи препоръките си към общинските и държавните органи на управление за осъществяването на реална децентрализация на властта
  • Гиньо Ганев: Необходимо е държавата да се освободи от прекаления си централизъм
  • Гиньо Ганев: Всички кандидати трябва да се ангажират с препоръките на омбудсмана за доброто управление в общините
  • Гиньо Ганев: В модерния свят една власт е над всичко – властта на правата на човека
  • Омбудсманът Гиньо Ганев и кметът на Видин Румен Видов подписаха Протокол за добро управление на общината
  • Омбудсманът на среща с местните власти и новите кметове на общини в област Перник
  • 160 жалби до омбудсмана от област Велико Търново
  • Омбудсманът стана гарант за доброто управление на новия кмет на Пловдив
  • Кметът на Ловеч се ангажира да прилага препоръките на омбудсмана
  • Започна реализацията на Проекта на омбудсмана „Прилагане на принципите на доброто управление в местната власт”
  • Омбудсманът на Република България планира работни срещи с местните обществени посредници
  • Омбудсманът на Република България и местните обществени посредници се обединиха около принципите на доброто управление
  • Омбудсманът на Република България организира работна среща с местните обществени посредници
  • Гиньо Ганев събира в София европейските омбудсмани на конференция за правата на човека
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България