София, 13 април 2009 г.
Пред журналисти днес Гиньо Ганев представи основните констатации и препоръки към изпълнителната и местната власт в Годишния си доклад, онасловен „Справедливостта е душата на добрата администрация”.
Омбудсманът акцентира, че трябва да се направи още много, за да стане по-ефикасен гражданският контрол върху МВР и службите за сигурност. „Бюджетът на МВР трябва да стане публично достояние”, заяви Гиньо Ганев.
„Липсата на прозрачност при разходването на бюджета за подслушване и разузнаване е сред основните критики в доклада на омбудсмана”, каза главният секретар на омбудсмана Борислав Цеков. „Защо всеки гражданин и не само на България, а на целия свят, който има достъп до интернет може да разбере какъв е бюджета на ФБР за подслушване, а никой няма право, според българските представители на МВР, да знае какъв е бюджетът за тази цел в България.” По думите му, тази критика се налага главно заради опитите на МВР за безконтролно проследяване на интернет комуникациите на гражданите, както и това, че 300 000 разпечатки от мобилни разговори са били ползвани без разрешение от съда, както и във връзка с акцията на прокуратурата и Държавната агенция за национална сигурност срещу кмета на Гърмен, който беше заподозрян за наличието на радикален ислямизъм. „Това, че някой изповядва някаква религия, само по себе си не може да бъде никаква заплаха за националната сигурност от правозащитно гледище”, допълни още Цеков.
„Борбата с организираната престъпност, с тероризма и въобще съображенията за национална сигурност трябва да са подчинени на опазването на гражданските права”, заяви Гиньо Ганев.
Директорът на дирекция „Жалби и сигнали на граждани” в институцията на омбудсмана Росица Тоткова представи статистически данни за дейността на дирекцията. „Общо 2405 са жалбите и сигналите до омбудсмана на България Гиньо Ганев през 2008 г. По-голямата част от тях – 52%, са постъпили по пощата, 25% са подадени лично, а 23% - по интернет”, каза Росица Тоткова. Най-много постъпили жалби има от областите София-град, Пловдив и Варна. Тоткова допълни и кои са най-честите сигнали за нарушения: „23% от всички оплаквания са по въпроси, които са свързани с устройството на територията и проблеми на собствеността. На втори място са въпросите, които са свързани с обществените услуги – от топлофикация тук са преобладаващата част. На трета позиция това са социалните дейности, които са свързани с различни аспекти от социалните права на гражданите, в това число пенсии обезщетения, трудови права, за които се говори, и във връзка с корпоративната социална отговорност”.
До 31 декември 2008 г. постъпилите жалби и сигнали в институцията на омбудсмана са 8836. По 87% от тях администрацията на омбудсмана се е произнесла и е взела решение.