Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
    • Сътрудничество с ОГО и академичната общност
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация по ЗДОИ
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Международни инструменти за правата на човека
      • Съвет на Европа
      • Европейски съюз
      • ООН
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. Право на добро управление и добра администрация
  3. Под-индекс "Откритост и прозрачност"

Под-индекс "Откритост и прозрачност"

Под-индекс "Откритост и прозрачност"


Има: Индекс на местната администрация

Иоп: Индекс на обективните показатели (независими експерти)

Иом: Индекс на общественото мнение

Оценките и на трите анкетирани групи за откритостта и прозрачността на управлението на общината са със стойности много близки до стойностите на националния индекс – 49,57 пункта.

Откритост и прозрачност на дейността на общинския съвет.

Представителите на местната администрация дават близки до абсолютния максимум стойности на яснотата на процедурата за достъп до информация, касаеща сесиите на общинския съвет. На този фон стойността на индекса на общественото мнение за наличието на информация за дневния ред на сесиите на общинския съвет е едва 17,84. Това показва, че дори да има налична информация за достъпа на граждани до сесиите на общинските съвети, то тя, по една или друга причина, не достига до широката общественост.

Мненията на независимите експерти гравитират около средната стойност по отношение на това доколко различните действия, които предприемат местните власти за осигуряване на откритост и прозрачност, позволяват на гражданите да вземат участие в управлението, както и по отношение на ефективността на правилата за участие на гражданите в работата на общинските съвети.

Много ниски резултати, значително под средните, дават представителите на администрацията по отношение на провеждането на изнесени сесии на общинския съвет и заседания на постоянните комисии в отделни кметства.

Наличие на ясен механизъм за приемане и обработка на жалби и препоръки от гражданите.

Този индикатор е изключително високо оценен от представителите на местната администрация. Същевременно независимите експерти считат, че местните власти отчитат препоръките на гражданите в средна степен.

Наличие на ясна процедура за достъп до обществена информация.

Общинските администрации в много висока степен са изпълнили законовото изискване за определянето на служител, отговарящ за предоставяне на достъп до публична информация на гражданите. В същото време, други две законови изисквания се определят като по-рядко изпълнени. Наличието на изработена и публично оповестена инструкция за предоставяне на достъп до публична информация на гражданите е от съществено значение за създаване на ефективен достъп до такава информация, а също и за формиране на общественото мнение по отношение достъпа до публична информация. Резултатите показват, че далеч не всички общини са изпълнили това изискване.

Много ниски резултати, значително под средните, дават представителите на администрацията по отношение на наличието на възможност гражданите по електронен път да подават заявления за достъп до обществена информация. Независимите експерти определят свободния достъп до информация на местно ниво на средно ниво.

Антикорупционни мерки.

И тук гражданите са много скептични по отношение на това доколко са ефективни предприеманите мерки. Оценката на независимите експерти по този критерии също е под средната.

Предоставяне на информация за дейността на местната власт и обратна връзка с гражданите.

По отношение на този индикатор и представителите на гражданите, и независимите експерти са много скептични и техните оценки са под 40 пункта.

Оценката на гражданите за това, доколко са осведомени за начините, по които може да се намери информация за дейността на общинската администрация е едва 35,65. Независимите експерти дават оценка от 38,06 пункта на въпроса достатъчна ли е по качество и количество предоставяната от общинските власти информация. Мнението на местната администрация варира в доста широки граници за различните съставни въпроси от групата. Като по-непопулярни в общините могат да се определят наличието на механизми за обратна връзка като горещ телефон, приемни дни на кмета в различните населени места, съобразяване на информацията с различните социални и професионални групи, за които е предназначена. Най-достъпната и често прилагана мярка за предоставяне на информация, която е посочена от всички представители на местната власт, е наличието на информационно табло. Други постигнати в почти максимална степен механизми са: наличието на информационен център и/или едно гише и публично оповестяване на график за приемни дни на управленския екип на общината.
  • Под-индекс "Отговорност и надеждност"
  • 22-ма кметове от Регионална асоциация „Тракия” се ангажираха да изпълняват препоръките на омбудсмана за добро управление
  • Омбудсманът на Република България организира работна среща с местните обществени посредници
  • Гиньо Ганев представи Наръчник за добро управление в общините
  • Гиньо Ганев: Недостатъчната отчетност и прозрачност на органите на властта е хроничен проблем в България
  • Омбудсманът събира на среща представители на местните власти от Асоциацията на дунавските общини „Дунав”
  • Омбудсманът представи методиката за оценка на доброто управление в общините
  • Обучение по проект на омбудсмана за доброто управление в местната власт
  • Стойност на Индекса за добро управление в местната власт за 2009 година
  • Предназначение и структура на Индекса на добро управление в местната власт
  • www.frognews.bg / 15 март 2016г.
  • Под-индекс "Законност на действията на местната власт"
  • Омбудсманът събира на среща местните власти и кметове на общини от регионална асоциация „Тракия”
  • Под-индекс "Откритост и прозрачност"
  • Под-индекс "Отчетност"
  • Под-индекс "Ефективност и ефикасност"
  • Под-индекс "Сътрудничество (партньорство)"
  • Под-индекс "Кохерентност на разработваните политики"
  • Методика за оценка на доброто управление в общините
  • Таблици за оценка на доброто управление в общините
  • Правото на добро управление и на добра администрация (щрихи и разсъждения)
  • За обхвата и съдържанието на правото на добро управление и добра администрация
  • Българската администрация се нуждае от нова "ДНК-структура"
  • Омбудсманът предприема поредица от дискусионни срещи с местните власти и новите кметове на общини в страната
  • Омбудсманът обяви основните политики на институцията за 2007 година
  • Омбудсманът Гиньо Ганев организира дискусия „Между свободата и подчинението. Правото на добро управление и добра администрация”
  • Дискусия за доброто управление като понятие и като основно право на гражданите се проведе по инициатива на омбудсмана на Република България
  • Омбудсманът организира конференция на тема „Правото на добро управление - отвъд пожеланията и декларациите"
  • Гиньо Ганев: Правото на добро управление все още стои само на хартия
  • Започна международната конференция "Омбудсманът законността и доброто управление"
  • Омбудсмани от над 20 европейски страни идват на двудневно посещение в България за конференция, посветена на доброто управление
  • Омбудсманът ще представи препоръките си към общинските и държавните органи на управление за осъществяването на реална децентрализация на властта
  • Гиньо Ганев: Необходимо е държавата да се освободи от прекаления си централизъм
  • Гиньо Ганев: Всички кандидати трябва да се ангажират с препоръките на омбудсмана за доброто управление в общините
  • Гиньо Ганев: В модерния свят една власт е над всичко – властта на правата на човека
  • Омбудсманът Гиньо Ганев и кметът на Видин Румен Видов подписаха Протокол за добро управление на общината
  • Омбудсманът на среща с местните власти и новите кметове на общини в област Перник
  • 160 жалби до омбудсмана от област Велико Търново
  • Омбудсманът стана гарант за доброто управление на новия кмет на Пловдив
  • Кметът на Ловеч се ангажира да прилага препоръките на омбудсмана
  • Започна реализацията на Проекта на омбудсмана „Прилагане на принципите на доброто управление в местната власт”
  • Омбудсманът на Република България планира работни срещи с местните обществени посредници
  • Омбудсманът на Република България и местните обществени посредници се обединиха около принципите на доброто управление
  • Омбудсманът на Република България организира работна среща с местните обществени посредници
  • Гиньо Ганев събира в София европейските омбудсмани на конференция за правата на човека
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България