„Не сме доволни от работата на институциите и повече няма да им позволяваме да действат непрозрачно, несправедливо и в нарушение на правата ни”, „Време е за спешни реформи в съдебната система и в здравеопазването”, „Регулаторните органи не защитават правата ни на потребители, а държавата не прави нищо, за да премахне неравноправието в отношенията ни с монополите и банките”, „Администрацията се държи с нас надменно и без уважение”... По този начин през 2013 г. звучеше гласът на гражданите не само в приемната ми, в жалбите и сигналите, постъпили в институцията на омбудсмана на Република България, но и на улицата, под прозорците на държавните и общинските органи, съдебните палати и офисите на монополите.
В миналогодишния доклад написах, а и в много свои публични изяви предупредих, че разумните и мъдри български граждани са дълбоко огорчени от липсата на справедливост, а българските институции с бездействието и надменността си насила ще ги накарат да излязат на улицата. И това се случи. Цялата година мина под знака на протести и контрапротести, имаше жертви – хора се самозапалиха. В справедливия си гняв всички граждани поставяха редица с години нерешени от институциите и регулаторните органи проблеми, за съществуването на които, като национален омбудсман, съм писал в много доклади, препоръки, становища, но без реакция от страна на компетентните органи.
През 2013 г. институцията на омбудсмана бе сред малкото, на които хората продължиха да вярват, а тази вяра я направи много по-силна и затова към края на годината много повече държавни и общински органи започнаха да се съобразяват с отправените препоръки. Признак за доверието е безпрецедентното увеличение на сигналите до омбудсмана – през 2013 г. сме оказали непосредствено съдействие и защита на 17 775 граждани, което е с 26 % повече спрямо 2012 г.
В Доклада за дейността на омбудсмана на Република България през 2013 г. има много сериозни констатации за нарушаване или застрашаване на човешки права, за неравноправни текстове в нормативни актове в различни сфери, за бездействие на конкретни администрации. Специално внимание е отделено на правата на потребителите в отношенията им с монополистите, мобилните оператори и банките.
Убеден съм, че ако този път държавните и общинските органи, регулаторите и доставчиците на обществени услуги се вслушат в препоръките на омбудсмана, имаме шанс да върнем част от доверието на хората в институциите и да започнем да възстановяваме справедливостта и върховенството на закона!
КОНСТАНТИН ПЕНЧЕВ –
ОМБУДСМАН НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ