Версия за хора с намалено зрение
- A A +
English
Омбудсман на Република България
Подай жалба онлайн Аз съм дете!
  • За Омбудсмана
    • Омбудсман на Република България
    • Нормативна уредба
      • Конституция на Република България
      • Закон за омбудсмана
      • Защита на личните данни
      • Конвенция за защита на правата на човека и основните свободи
      • Правилник за организацията и дейността на омбудсмана
    • Роля и стратегия
    • Доклади на омбудсмана
    • Гражданите за омбудсмана
    • Онлайн жалба
  • Администрация
    • Структура и организация
    • Кариери
    • Профил на купувача
    • История на институцията
    • Архив
    • Контакти
    • Често задавани въпроси
    • Конфиденциалност
    • Достъп до информация
    • Финансови документи
      • ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПЛАЩАНИЯТА
  • Дейности
    • Законодателни инициативи
    • Становища и препоръки
    • Приемна на омбудсмана
    • Международна дейност
    • Съвет за наблюдение по Закона за хората с увреждания
      • Протоколи от заседания
    • Публикации
    • Регистри
      • Публичен регистър на жалби
      • Публичен регистър на проверки по НПМ
      • Публичен регистър на проверки по собствена инициатива
    • Искания до Конституционния съд, ВКС и ВАС
    • Актуално
    • Кампании
    • Защита на лицата, подаващи сигнали по реда на ЗЗЛПСПОИН
      • Подай жалба ЗСЛ
      • Доклади от одити
    • Сигнали за нарушения
  • Национален превантивен механизъм
    • Подай жалба
    • Нормативна уредба
    • Доклади от проверки
    • Годишни доклади за дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм
  • Права на човека
    • Право на добро управление и добра администрация
    • Права на хората с увреждания
    • Социални права
    • Трудови права
    • Пенсионни права
    • Право на образование
    • Право на здравеопазване
    • Права на потребителите
    • Право на благоприятна околна среда
    • Право на собственост
    • Защита в изпълнителното производство
    • Защита от фирми за бързи кредити
    • Права на лицата в институции
    • Защита от дискриминация и от език на омразата
  • Проекти
    • Предишни проекти на Омбудсмана
      • ПРОЕКТ „УКРЕПВАНЕ НА КАПАЦИТЕТА НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА НЕЗАВИСИМ МОНИТОРИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ ПРАВАТА НА ДЕЦАТА“
      • ПРОЕКТ "ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ РАБОТАТА НА АДМИСТРАЦИЯТА НА ОМБУДСМАНА"
    • Наблюдение на основните права
      • Библиотека на основните права
  • Новини
Подай жалба онлайн
Ако Вашите права са нарушени, ползвайте електронната форма за подаване на жалба
Аз съм дете!
Ако правата ти като дете са нарушени, кликни тук и попълни електронното писмо до омбудсмана
  1. Начало
  2. АРХИВ Доклади
  3. Годишен доклад на омбудсмана на Република България за 2014 г.

Годишен доклад на омбудсмана на Република България за 2014 г.

Годишен доклад на омбудсмана на Република България за 2014 г.

На колко граждани пряко е съдействал омбудсманът на Република България през 2014 г. става ясно от информацията, представена в настоящия доклад. Работата по конкретните жалби и сигнали през годината обаче ме кара да си задавам въпросите: „А на колко чиновници помогна общественият защитник да осъзнаят, че получават заплата, за да служат на хората?“ и „На колко монополисти повлия омбудсманът да разберат, че дължат коректност, внимание и уважение на потребителите?“.


Докато доверието на хората към институцията постоянно расте, а с него и силата, и тежестта на препоръките на обществения защитник, някои от тези органи и доставчици, чиято работа контролира омбудсманът, продължават да се държат пренебрежително. Това е недопустимо, защото по този начин те демонстрират надменността си не толкова към институцията на омбудсмана, а към гражданите, чиито права тя защитава. Фрапиращ е примерът, с който се сблъсках, когато по една преписка в институцията случайно получих нелепата, подигравателна резолюцията на управителя на едно ВиК дружество върху молбата на гражданка, свързана с нейни задължения. Написаното буквално гласеше: „Да се направи справка и се подготви отговор. А ако може Омбудсмана или ДКЕВР да платят задължението - още по-добре“ (оригиналният правопис е запазен). Въпреки че след намесата на омбудсмана, молбата на гражданката беше удовлетворена, аз съм категоричен, че такъв тип чиновници отдавна нямат място в България, без да е необходимо да обяснявам защо!


Друг голям проблем в отношението към хората от страна на представителите на българската администрация е, че може и да постановяват законосъобразни решения, но не обясняват разбираемо действията си, а гражданите остават с усещането, че са излъгани. Това личи от едно от писмата, получени в институцията: „Уважаеми г-н омбудсман, Във връзка с дадения отговор на направеното от мен запитване искам да Ви благодаря за изчерпателното обяснение. Сега съм убеден, че правата на майка ми са спазени съгласно действащото законодателство. Още веднъж Ви благодаря за отделеното време и внимание както на Вас, така и на всички служители от Вашата администрация“.


Въпреки че една от важните констатации в доклада е, че хората все по-добре знаят какво им дължи администрацията и все по-често са склонни да положат усилия и да отделят време, за да се противопоставят на действията на държавни или общински органи, които застрашават правата им, цитираните два случая са показателни за необходимостта от съществуването на институцията на омбудсмана. Знам, че все още има хора, които питат защо ни е този държавен орган, привнесен от Европа и без традиции по нашите земи. В Доклада за дейността на омбудсмана на Република България през 2014 г. се съдържа категоричният отговор на този въпрос.


КОНСТАНТИН ПЕНЧЕВ - 
             ОМБУДСМАН НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ




Пълният текст на доклада може да намерите тук.

  • Годишен доклад на омбудсмана на Република България за 2014 г.
  • ГОДИШЕН ДОКЛАД ЗА ДЕЙНОСТТА НА ОМБУДСМАНА ПРЕЗ 2023 г.
  • ГОДИШЕН ДОКЛАД ЗА ДЕЙНОСТТА НА ОМБУДСМАНА ПРЕЗ 2021 г.
  • ГОДИШЕН ДОКЛАД ЗА ДЕЙНОСТТА НА ОМБУДСМАНА ПРЕЗ 2020 г.
  • ГОДИШЕН ДОКЛАД ЗА ДЕЙНОСТТА НА ОМБУДСМАНА ПРЕЗ 2019 г.
  • ГОДИШЕН ДОКЛАД ЗА ДЕЙНОСТТА НА ОМБУДСМАНА ПРЕЗ 2018 г.
  • ГОДИШЕН ДОКЛАД ЗА ДЕЙНОСТТА НА ОМБУДСМАНА ПРЕЗ 2017 Г.
  • ГОДИШЕН ДОКЛАД ЗА ДЕЙНОСТТА НА ОМБУДСМАНА ПРЕЗ 2016Г.
  • ГОДИШЕН ДОКЛАД НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА 2015 г.
  • ДОКЛАД ОТНОСНО ПРОБЛЕМИ НА ГРАЖДАНИТЕ В ТОПЛОСНАБДЯВАНЕТО
  • ДОКЛАД НА ОМБУДСМАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ПО ПОВОД СЪЗДАВАНЕТО НА ОБЛАСТНИ СЪВЕТИ ЗА ПРЕВЕНЦИЯ НА ДОМАШНОТО НАСИЛИЕ
  • ДОКЛАД НА ОМБУДСМАНA НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ПО ПОВОД 15-ГОДИШНИНАТА ОТ СЪЗДАВАНЕТО НА ДЪРЖАВНА АГЕНЦИЯ ЗА ЗАКРИЛА НА ДЕТЕТО
  • ТЕМАТИЧЕН ДОКЛАД ОТ ИЗВЪРШЕНИ ПРОВЕРКИ И ОЦЕНКА НА СЪСТОЯНИЕТО И СПАЗВАНЕТО НА ПРАВАТА НА ДЕЦАТА, НАСТАНЕНИ В СОЦИАЛНО-ПЕДАГОГИЧЕСКИТЕ ИНТЕРНАТИ И ВЪЗПИТАТЕЛНИТЕ УЧИЛИЩА – ИНТЕРНАТИ В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ (ноември - декември 2015 г.)
  • Annual Report of the Ombudsman 2005
  • Доклад за проблемите при упражняването на правата на потребителите на обществени услуги, констатирани през 2013 и 2014 г. от омбудсмана на Република България
  • Годишен доклад на омбудсмана на Република България за 2013 г.
  • Доклад за проблемите при упражняването на правата на потребителите на обществени услуги, констатирани от омбудсмана
  • Годишен доклад на омбудсмана на Република България за 2012 г.
  • „ПО ПЪТЯ НА ПАЦИЕНТА” - доклад на омбудсмана на Република България за проблемите в системата от медицински и физикални услуги, предоставяни в специализираните болници за рехабилитация, в контекста на правото на хората с увреждания на медицинска рехабилитация
  • Годишен доклад на омбудсмана на Република България за 2011 година
  • Годишен доклад на омбудсмана на Република България за 2010 година
  • Годишен доклад на омбудсмана на Република България за 2009 година
  • Годишен доклад на омбудсмана на Република България за 2008 година
  • Годишен доклад на омбудсмана на Република България за 2007 година
  • Годишен доклад на омбудсмана на Република България за 2006 година
  • Годишен доклад на омбудсмана на Република България за 2005 година
  • Доклад на омбудсмана относно извършени проверки в места за лишаване от свобода в периода февруари-май 2007 година
  • Отчет за изпълнение на мерките, заложени в Стратегията за прозрачно управление, превенция и противодействие на корупцията за 2006 година
ПРИЕМНА НА ОМБУДСМАНА
  • адрес: София 1202,
    ул. Георг Вашингтон № 22
  • телефон: 02/81-06-955; факс: 02/81-06-963
  • e-mail: priemna@ombudsman.bg
ПРЕСЦЕНТЪР НА ОМБУДСМАНА
  • телефон: 02/8106 913
  • e-mail: press@ombudsman.bg
Последвайте ни
Интернет порталът е изграден по Проект № BG05SFOP001-2.001-0011 "Електронна система за управление работата на администрацията на омбудсмана", осъществен с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Добро управление", съфинансиран от Европейския съюз чрез Европейски социален фонд.
© 2025 Омбудсман на Република България